Politisk aftale om bilismen i København: Op med flere ladestandere og ned med hastighederne

Ejere af elbiler i København får de kommende år flere tusinde nye parkeringspladser med ladestandere, fremgår det af kommunens nye budget for 2022.

Frem mod 2026 bliver 4.100 p-pladser i Københavns Kommune omdannet til elbilpladser med ladeinfrastruktur. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Er du københavner, og kører du elbil eller delebil, så har kommunen torsdag gjort det nemmere for dig at parkere din bil.

Det fremgår af den budgetaftale for 2022 for Københavns Kommune, som alle partier i Borgerrepræsentationen bortset fra De Konservative har indgået torsdag eftermiddag.

Aftalen indebærer, at 5.000 af de nuværende omkring 125.000 offentligt tilgængelige p-pladser i kommunen bliver omlagt til parkeringspladser for el- eller delebiler.

»Parterne er enige om, at der omdannes 4.100 p-pladser til elbilpladser med ladeinfrastruktur. Pladserne tidsbegrænses ikke og omdannes gradvist frem mod 2026. Derudover etableres 900 parkeringspladser til delebiler med fast stamplads,« fremgår det af aftalen.

Men du kommer ikke til at give den mere gas i din bil, om den så kører på el, benzin eller diesel.

Politikerne er således enige om, at hastigheden på en lang række mindre veje i kommunen, ikke mindst villaveje, bliver sat ned fra 50 til 40 km/t.

Flere ladestandere til elbiler frem mod 2026 skal bidrage til Københavns ambitioner om at blive CO2-neutral. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix (arkiv).

Det hele skal bidrage til, at der bliver udledt mindre CO2, og Københavns Kommune dermed bliver grønnere.

Kommunen har en målsætning om at være CO2-neutral i 2025.

Ifølge overborgmester Lars Weiss (S) er det, at »man kan lade sin bil op helt grundlæggende og banalt forudsætningen for, at man som københavner overvejer at købe en elbil«.

Der er et ret stort pres på p-pladser i byen i forvejen. Hvilke udfordringer kan det her føre med sig?

»Der er også pres på pladser til elbiler rundt omkring i byen. Hvis vi ser på det bilsalg, der er i dag, så fylder el- og plug-in-hybrider en stadig større andel, og hvis vi ønsker, at den miljøeffekt skal udnyttes, så skal der være en mulighed for at lade dem op,« siger han.

Københavnerne må også være indstillet på, at der kommer flere p-vagter på gaden.

»Parterne er enige om at afsætte midler til at ansætte flere p-vagter, som kan føre p-kontrol. Indsatsen kan målrettes flere kontroller specifikt på reserverede p-pladser til eksempelvis handicapparkering, erhvervsparkering og el- og delebilsparkering,« hedder det i aftaleteksten.

De grønne biler

Budgetaftalen for 2022 indebærer også flere midler til at rekruttere flere velfærdsmedarbejdere, flere midler til ældre og socialt udsatte samt et løft af idrætsfaciliteter.

Beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) mener, at aftalen i det hele taget gør livet lettere for københavnske bilejere.

»Aftalen med p-pladser afspejler antallet af grønne biler, der bliver solgt i København,« siger hun.

På samme måde er der aftale om at etablere en såkaldt trafikø på Indre Nørrebro, hvor der bliver indført yderligere begrænsninger på biltrafikken gennem området.

Af aftalen fremgår også, at kommunen vil bruge 13,2 millioner kroner på en pulje, hvor københavnerne »selv kan søge støtte til at lave grønne bylivsgader uden gennemkørende trafik«.

Cecilia Lonning-Skovgaard noterer, at det er lykkedes Venstre at få indført 15 nye parkeringszoner med tidsbegrænset parkering på tre timer rundt omkring i kommunen lige fra ydre Amager til ydre Vanløse.

Ifølge et notat fra kommunen vil det indebære, at cirka 20.000 p-pladser bliver tidsbegrænsede.

Begrænsningerne vil dog kun komme til at gælde pendlere. Ikke de lokale bilejere, understreger Cecilia Lonning-Skovgaard.

»Mange københavnere er generet af, at pendlere tager deres parkeringspladser,« siger hun:

»Det får vi gjort noget ved nu. Så på den måde bliver det en lettere by at være bilejer i.«

Kan man forstå det som en social skæv aftale forstået på den måde, at alle dem, der har råd til en elbil, har penge nok og nu får endnu en fordel?

»Nej, vi ser er skift i måden, københavnere har bil på. Flere har delebil, og dem, der før havde råd til elbil, de har det altså også nu,« siger hun.

Vejhierarkiet i byen

Overborgmesteren erkender, at den nye aftale kan komme til at påvirke fremkommeligheden i København.

»På det overordnede vejnet vil det være uændret. Længere nede i vejhierarkiet vil man kunne mærke, at man kommer langsommere frem, fordi man ikke må køre så hurtigt. Men det har den positive effekt, at det gavner på CO2 og på trafiksikkerhed,« siger Lars Weiss.

Enhedslistens Karina Vestergaard Madsen fortæller, at »vi er virkelig glade for er, at det er lykkedes at levere helt konkrete CO2-reduktioner på biltrafikken«.

»Men vi kunne godt have tænkt os, at der var kommet nogle flere trafikøer, fordi vi ved, at det er noget af det, der er med til at fortrænge bilismen i byen, men der har vi kun kunnet få en enkelt. Men vi har fået sat en retning,« siger hun.