Nyhedsmedie tilbyder lokalpolitikere omtale mod betaling: »Det er et demokratisk problem«

MigogKBH tilbyder omtale til københavnske kommunalvalgskandidater, hvis de betaler mindst 5.000 kroner. Politiker kalder det »et demokratisk problem«. MigogKBH afviser kritikken.

Vil man vælges ind i Københavns Borgerrepræsentation, kan man købe sig til artikler og eksponering på nyhedsmediet MigogKBH. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nyhedsmediet MigogKBH tilbyder lokalpolitikere i København eksponering frem mod kommunalvalget. Det kræver dog, at politikerne finder læderet frem fra baglommen.

I en e-mail fra MigogKBH, som Berlingske har set, tilbyder mediet tre pakker – guld, sølv eller bronze – som indeholder forskellige grader af eksponering og omtale. Priserne spænder fra 4.950 kroner til 11.995 kroner.

Pakkerne indeholder for eksempel »artikel om dig og dit valgprogram«, »2 x 24 timers take-over på forsiden af MigogKbh (du ejer alle formater i toppen af vores populære forside)« og »fast placering med dit budskab imellem alle vores top artikler«.

Frederik Werner Kronborg, der er kandidat til Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten, har ligesom mange andre modtaget tilbuddet fra MigogKBH.

Han kalder det »dybt problematisk«.

»Det er en fuldstændig forfejlet måde at dække et kommunalvalg. Hvor meget dækning man skal have i medierne, skal ikke være op til, hvor mange penge man har, men om man har nogle interessante budskaber,« siger Frederik Werner Kronborg og fortsætter:

»Det er et demokratisk problem, at kandidater, der har et lavt budget, har sværere ved at få medieomtale.«

Ingen forskel på museum og lokalpolitiker

Kommerciel direktør og partner hos MigogKBH, Peter Sindahl, er ikke enig i kritikken. Han lægger vægt på, at MigogKBH overholder alle retningslinjer i forhold til at oplyse om betalt indhold og i øvrigt arbejder på samme måde som lokalaviser, biografer og andre platforme.

»Vi ser ikke nogen forskel mellem, at man kan se en kampagnevideo for en kandidat i biografen eller læse et sponsoreret artikelformat om kandidaten på vores platform. Alt vores betalte indhold markeres som sådan, og så længe det er klart, ser jeg ikke noget problem,« siger han.

MigogKBH gik i luften i november 2018 og har i dag knap 70.000 følgere på Facebook. Mediets »mission« er at »fortælle københavnerne, og dem, der rejser hertil, om de spændende nyheder, der rører sig i bylivet«. En af personerne bag er Michael Qureshi, den skandaleombruste tidligere sportsjournalist på B.T. og Ekstra Bladet, som i 2015 blev afsløret i at have brugt falske kilder i årevis.

Hjemmesiden indeholder både redaktionelle og betale artikler, og det samme kommer til at gøre sig gældende for mediets dækning af kommunalvalget, oplyser den kommercielle direktør.

»Der er ikke nogen forskel på en artikel om et museums nye udstilling og en artikel om en lokalpolitikers budskaber. Det handler om, at det tydeligt er markeret som enten redaktionelt eller betalt indhold,« siger Peter Sindahl:

»Det er klart, at vi dækker kommunalvalget som alt andet, hvor nogle historier vinkles redaktionelt, mens der også kan findes betalte formater på vores platform. Så vi vil også have indhold om valget, som ikke er betalt.«

Kan jeres brugere skelne imellem, hvad der er betalt indhold, og hvad der ikke er?

»Det er sådan, vores platform fungerer, og det er vores brugere vant til. Vi markerer vores betalte indhold så tydeligt, at der ikke kan tages fejl,« siger den kommercielle direktør.

Flere har takket ja

Peter Sindahl fortæller i øvrigt, at flere politikere allerede har takket ja til tilbuddet om eksponering mod betaling.

Frederik Werner Kronborg har selv takket nej til tilbuddet fra MigogKBH, men han forstår godt, at nogle af hans konkurrenter føler sig nødsaget til at sige ja.

»Der er en vildt hård kamp om at få sine budskaber ud frem mod valget. Så jeg kan godt forstå, hvis nogen bliver fristet til at betale sig til omtalen,« siger Enhedslisten-politikeren.

Kommunalvalget afvikles tirsdag den 16. november.