Lige før årsskiftet begyndte byggeriet af den kunstige halvø Lynetteholm. Og hele vejen igennem har svenske myndigheder med bekymret mine fuldt med.
Fra den anden side af Øresund er man særligt optaget af, hvordan det påvirker havmiljøet, at man rykker bunker af havbund op og dumper dem i Køge Bugt. Og så er man bekymret for, at Lynetteholm som en anden prop vil påvirke gennemstrømningen i farvandet.
Det sidste spørgsmål har det hollandske firma Deltares nu undersøgt, og den overordnede konklusion er, at de beregninger, som ligger til grund for Folketingets beslutning, holder vand.
»De resultater, der lå til grund for anlægsloven, står stadig, og dermed kan vi i mit hoved fortsætte arbejdet, som Folketinget har givet os både mulighed for og også pligt til at gøre,« siger udviklings- og salgsdirektør Ingvar Sejr Hansen i By & Havn, som er hovedstadens byudviklingsselskab, der står for byggeriet.

Det er Rambøll, der har udarbejdet den oprindelige miljøkonsekvensrapport, hvor DHI har foretaget beregningerne af, hvordan Lynetteholm vil påvirke vandets vej gennem Øresund. Her er blokeringseffekten beregnet til 0,25 procent med en usikkerhed på plus/minus 0,25 procent. Altså kan blokeringseffekten ende med at være fra 0 til 0,5 procent. Og det konkluderes i den oprindelige rapport, at det ikke medfører en væsentlig påvirkning af gennemstrømningen i Øresund.
Men den konklusion har svenske myndigheder udfordret med det resultat, at man sidste år bad den hollandske rådgivningsvirksomhed Deltares, om at efterprøve beregningerne i den danske miljøkonsekvensrapport.
Kunne være gjort anderledes
Mens den på den ene side konkluderer, at de oprindelige beregninger er både »passende« og »realistiske«, så nævner den hollandske rapport også, at man fra dansk side kunne have foretaget yderligere analyser, der kunne have givet grundigere viden og dokumentation.
»Der er nogle pointer i rapporten, om at man kunne have gjort nogle ting anderledes og lavet et andet setup. Men de siger også, som jeg læser det, at det ikke er sikkert, at det havde ført til et andet resultat,« siger Ingvar Sejr Hansen.
Mens rapporten fra de hollandske konsulenter blåstempler beregningerne af, hvordan Lynetteholm påvirker gennemstrømningen i Øresund, så forholder den sig ikke til, hvordan det så i givet fald påvirker havmiljøet i Øresund.
By & Havn oplyser, at de har delt rapporten med de relevante svenske myndigheder, og at man holder fælles møde herom 5. april, hvor man også har inviteret en række af de danske kommuner langs Øresund, der har også udtrykt bekymring.
Berlingske har forsøgt at få en kommentar til rapporten fra Skåne Len, men det har desværre ikke været mulig. Herfra oplyser man, at man først har modtaget rapporten tirsdag og nu skal bruge tid på at granske den.
Hos By & Havn fortæller Ingvar Sejr Hansen, at det er op til dialogen med de øvrige parter i sagen, hvad der kommer til at ske herfra:
»Den her rapport giver noget tryghed om, at denne måde at beregne effekterne på, er den rigtige. Om der er yderligere faglig diskussion om, man kan gøre mere, det må tiden vise. Men for os er det her en afrunding af diskussionen indtil nu.«