I dag er en stor dag, synes bilejernes organisation, FDM.
Efter mange års tovtrækkeri ser det langt om længe ud til, at Københavns Kommune får sin havnetunnel, og bilisterne deres smutvej uden om byen.
Det er i hvert fald, hvad regeringen og Københavns Kommunes overborgmester Frank Jensen (S) lægger op til med den principaftale, som blev præsenteret fredag formiddag på et pressemøde.
Aftalen vil, hvis den finder den fornødne opbakning, betyde, at København får en ny ø med plads til 35.000 borgere, en ny metrostrækning, klimasikring og ikke mindst en ny østlig ringvej – bedre kendt som en havnetunnel.
Og netop havnetunnelen er en nyhed, som FDM bifalder og har ventet på.
»Vi er rigtig positive. Det her er en løsning, vi har efterlyst i mange år, og nu ser det rent faktisk ud til, at det bliver en realitet,« siger Dennis Lange, juridisk konsulent i FDM.
Han mener, at havnetunnelen er vigtig i forhold til at mindske trængslen i Indre By, da den sikrer bilisterne en mulighed for at køre uden om den centrale del af byen.
Dermed skulle det gerne blive hurtigere for bilister at bevæge sig fra A til B, samtidig med at trafikpresset på København lettes – og således også miljøbelastningen, lyder FDMs argument.
»Det er i virkeligheden det smukke ved havnetunnelen. Den er en win-win situation. Du får fjernet biler fra midtbyen, som flere partier i København er optaget af, og bilister får en nemmere vej uden om København og skal ikke længere sidde i kø over Kongens Nytorv. Havnetunnelen er noget, alle vinder på,« siger Dennis Lange.
Af regeringen og overborgmesterens papirer fremgår det, at der kommer brugerbetaling på havnetunnelen, da brugerbetalingen skal være med til at finansiere vejen.
Det er imidlertid ikke forklaret nærmere, og derfor er det uklart, om eksempelvis pendlere skal betale hver gang, de kører frem og tilbage på strækningen i bil, eller om de får en særlig betalingsordning.
Ifølge FDM er der ved tidligere lejligheder blevet talt om vejafgifter i størrelsesordenen 5-15 kroner for at benytte havnetunnelen.
»I det konkrete projekt har man ikke lagt sig fast på en endelig pris, men det er vigtigt ikke at få den sat for højt, for så bruger ingen bilister vejen,« siger Dennis Lange og fortæller, at FDM ikke hopper af glæde, når det er på tale at indføre brugerbetaling på veje herhjemme.
Men:
»Hvis en lav og relativt ubetydelig betaling er det, der skal til for at få bygget den her vigtige vej, så må det være sådan,« siger han.