Her er planen for hovedstaden: En ny ø med plads til 35.000 beboere skal gøre København større

En ny kunstig ø, metro og havnetunnel indgår i den principaftale for København, som regeringen og overborgmester Frank Jensen netop har præsenteret.

Foto: Nikolai Linares. Fredag formiddag præsenterede regeringen og overborgmester Frank Jensen (S) et nyt byudviklingsprojekt for Københavns Kommune. (Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix)
Læs mere
Fold sammen

København skal have en ny ø med plads til 35.000 beboere og lige så mange arbejdspladser i Øresund mellem Refshaleøen og Nordhavn.

Her skal der bygges mellem 15.000 og 20.000 boliger, og hver fjerde skal være almen.

Den nye bydels foreløbige navn er »Lynetteholmen«.

Det står klart efter pressemødet i Spejlsalen i Statsministeriet fredag morgen, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) og Københavns overborgmester Frank Jensen (S) var til stede for at fortælle om visionen og den indgåede principaftale.

Aftalen forudsætter, at et flertal i Folketinget og i Københavns Borgerrepræsentation støtter aftalen. Den vil også skulle tiltrædes af Frederiksberg Kommune i kraft af kommunens medejerskab af Metroselskabet.

Formålet med regeringen og overborgmesterens plan er at fremtidssikre København med flere boliger til de mange nye tilflyttere, bedre vejfremkommelighed og infrastruktur i form af en havnetunnel og en ny metrostrækning samt en klimasikring af København.

Hele havnetunnelen skal være i tunnel, fastslog transportminister Ole Birk Olesen (LA) og fortalte, at man arbejder med to mulige linjeføringer. Der vil være brugerbetaling på havnetunnelen.

Planen er at fylde opfyld i havnen i forlængelse af Refshaleøen, så Københavns Kommune så at sige øger byens størrelse. Nøjagtig som vi kender det fra for eksempel Nordhavn i Københavns Kommune.

Det er et areal på to millioner m2 i Øresund, som skal opfyldes.

I forhold til finansieringen etableres et statsligt og kommunalt datterselskab til By & Havn.

 

Adspurgt om projektets pris, anslog Lars Løkke Rasmussen, at det samlede projekt vil koste 20 mia. kr. men i samme ombæring sagde statsministeren, at det er regeringens og overborgmesterens vurdering, at projektet kan hvile i sig selv økonomisk.

Det bliver imidlertid hverken i år eller næste år, at Københavns Kommune kan føje Lynetteholm til byens bydele.

Ifølge regeringen og overborgmester Frank Jensen vil det samlede projekt først stå færdigt i 2070.

Berlingske følger sagen.