Når patienter i Region Hovedstaden ringer 112, får de ansatte på alarmcentralen en hjælpende hånd. Et system med kunstig intelligens »lytter« med på samtalen, og det er trænet til at høre symptomer på et forestående hjertestop på mønstre i sproget, der minder om tidligere opkald.
Men en ny EU-lov om kunstig intelligens kan føre til, at systemet ikke længere må bruges, skriver Politiken.
Europa-Parlamentet arbejder nemlig på at indføre et generelt forbud mod diskrimination. Systemet, der er udviklet af den danske virksomhed Corti, er trænet ved hjælp af virkelige opkald til 112, og derfor fungerer det bedre på etnisk danske end på personer, der taler med accent.
»Den er trænet i København, hvor langt de fleste taler rigsdansk. Deraf følger helt naturligt, at den er bedre til at genkende folk, der taler rigsdansk,« siger Anders Kofod-Petersen ifølge avisen. Han er formand for Dansk Standards udvalg, der arbejder på skabe ansvarlige standarder for kunstig intelligens, og medlem af den EU-komité, der udformer europæiske standarder.
Ifølge Anders Kofod-Petersen betyder det, at etniske danskere har større chance for at blive reddet. Det kan betyde, at systemet regnes for at være diskriminerende og må stoppes, fortæller den socialdemokratiske europaparlamentariker Christel Schaldemose. Hun siger dog, at Corti er et eksempel på, at loven ikke skal være for firkantet:
»Men det er på konkrete eksempler som Corti, at vi skal teste vores forslag. Eksemplet viser, at et firkantet forbud mod diskrimination kommer til at virke fjollet, for så vil Corti ikke eksistere, og det vil koste liv«, siger hun til Politiken.
Et forskningsprojekt, der har testet systemets effektivitet, giver et bud på, hvor mange liv der kan være på spil. Systemet er trænet på alle de 110.000 opkald til 112, der blev foretaget til Region Hovedstaden i 2014.
Ud af de 110.000 opkald fik 918 patienter hjertestop efter opkaldet. Alarmcentralens personale opdagede 665 af dem, mens den kunstige intelligens fangede 772 tilfælde.