Nu sættes ny metro under lup – her skal stationerne ligge, og så mange vil bruge den

I 2035 skal en helt ny metrolinje efter planen stå klar, og for nu lyder planerne på en linje med enten fire eller ni stationer.

To modeller for en fremtidig metro er sendt videre i kommunens maskineri – og der er tale om to vidt forskellige metrolinjer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix (Arkivfoto)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I København er kommunen kommet et afgørende skridt nærmere den nye metro, som et bredt politisk flertal blev enige om i begyndelsen af juni.

To modeller for en fremtidig metro er sendt videre i kommunens maskineri, i forbindelse med at metrolinjen skal miljøvurderes. Og netop miljøvurderingen er den sidste store undersøgelse, inden Folketinget skal tage stilling til forslagene.

Og der er tale om to vidt forskellige metrolinjer.

Den ene model er den, som politikerne præsenterede i juni. Her løber metrolinjen fra Hovedbanegården via Bryggebroen og DR-byen over Amagerbrogade til Refshaleøen og videre til den kommende kunstige halvø Lynetteholm.

Den kaldes M5 Øst Amagerbrogade og involverer lige nu bud på nye stationer for Amagerbrogade, Prags Boulevard Øst samt Refshaleøen og Lynetteholm.

De nye beregninger i notatet viser, at der i 2035, når den forventes at åbne, vil være 62.400 påstigere på linjen hver hverdag og 43.800 merpåstigere i det samlede metrosystem.

Figuren viser linje M5 Øst Amagerbrogade som beskrevet i notatet. Fold sammen
Læs mere

Samtidig vil det betyde, at der fra 2035 vil være under 600 meter til nærmeste metrostation for 51.400 nye personer, der enten bor, arbejder eller studerer i nærheden. Derfra vil rejsetiden fra Refshaleøen til Hovedbanen være 10 minutter og 15 minutter til Lufthavnen inklusive et skift til linje M2.

Ideen er, at det vil betjene nye områder på Islands Brygge og Amagerbrogade, og at den kobler Refshaleøen og fremtidens Lynetteholm, hvor flere tusinde mennesker skal bo i fremtiden, på alle de eksisterende metrolinjer samt til og fra Hovedbanegården.

Der er dog heller ikke tale om et lille greb i lommen, hvis politikerne vil indfri drømmene om en metro, der kan komme tusindvis af mennesker til glæde.

Linjen er med sine ni stationer beregnet til at koste 13,7 milliarder kroner, hvilket er dobbelt så meget som den linjeføring med fire stationer, der allerede ligger i statens infrastrukturplan for 2035.

Der er også tale om en variant, hvor der er en station placeret ved Sundbyøster Plads, som dog kun gør linjen endnu dyrere.

Kortere og billigere

Den anden model, der er sendt videre til miljøvurdering, rummer de fire stationer og kaldes M5 Vest. Her går notatet lige nu på, at der først åbnes en strækning mellem Østerport og Refshaleøen i 2035, og at den senere udvides til Lynetteholm Nord og Syd i 2045, og indtil da vil Refshaleøen skulle betjene de passagerer, der vil hoppe på fra den sydlige del af Lynetteholm.

Senere vil det også være muligt at udvide linjen til Rigshospitalet og Stengade på Nørrebro videre til Hovedbanegården og videre til Amager.

Her lyder beregningerne, at linjen vil få 9.500 metropendlere ombord og omkring 8.600 merpåstigere i det samlede metrosystem. I stedet for de 51.400 nye personer, der enten bor, arbejder eller studerer i nærheden af den anden metrolinje, drejer dette sig om 10.000, der får mindre end 600 meter til nærmeste station.

Figuren viser linje M5 Vest (1. etape) som beskrevet i notatet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Københavns Kommune.

Med et prisskilt på 5,5 milliarder er linjen langt billigere end den større linje. Men til gengæld aflaster den mindre model heller ikke den nuværende M1- og M2-linje, som linjen med ni stationer gør, fremgår det af notatet.

Hvor mange stationer det ender med, hvor de skal være henne, og hvor dyrt det bliver, må vi vente en del tid med at blive klogere på.

Udover at begge linjer skal miljøvurderes, bliver planerne også sendt i høring efter sommerferien, hvor københavnerne får mulighed for at komme med deres input til en ny forbindelse, og hvor de enkelte nye stationer kan ligge.

Først i 2025 skal det besluttes, hvilken linje der skal anlægges.