Københavnernes biler skal holdes ude.
Så der er bedre plads til borgernes egne biler på Frederiksberg.
Det er målet med en ny parkeringsaftale som et politisk flertal bestående af Socialdemokratiet, SF, De Radikale og Enhedslisten netop har indgået.
»Jeg er ikke sat i verden for at sikre attraktive parkeringsforhold for københavnere, og derfor får vi nu en ordning, hvor det koster lidt,« siger borgmester Michael Vindfeldt (S).
Aftalen er først og fremmest et opgør med den ordning, der i dag gør det muligt for kommunens gæster at parkere gratis i to timer.
Fremover kommer det til at koste – også for elbiler. Se de nye regler for byens gæster her:
Ordningen med to timers gratis parkering for byens gæster bliver afskaffet – og det gælder også elbiler, plugin-hybridbiler og motorcykler.
Der vil fortsat være gratis parkering foran butikker på kommunens handelsstrøg i en halv til en hel time, eksempelvis på Gammel Kongevej.
Men aftalen medfører også nye regler og takster for byens egne borgere. De regler kan du se her:
Hele Frederiksberg bliver fortsat fastholdt som en parkeringszone – har man beboerlicens kan man parkere på hele Frederiksberg.
Beboerlicens for elbiler kommer til at koste 50 kroner om året.
Øvrige beboerlicenser kommer til at koste enten 250 kroner, 500 kroner eller 750 kroner afhængig af bilens miljøklasse.
Der kommer restriktioner i kommunens parkeringskældre, så man maksimum må parkere syv dage.
Der bliver indført beboerlicens for motorcykler. Den kommer til at koste 250 kroner om året.
Fremover kan en borger maksimum få udstedt to beboerlicenser. Prisen bliver dobbelt op for den anden beboerlicens.
Venstre og Konservative ude af aftalen
Berlingske har tidligere beskrevet, at de to borgerlige partier i kommunalbestyrelsen på Frederiksberg – Venstre og Konservative – meldte sig ud af forhandlingerne om den nye aftale.
Det gjorde de blandt andet med den begrundelse, at det vil skade byens handelsliv, hvis man fjerner de to timers gratis parkering.
Samtidig mener de ikke, at det skal være dyrere for borgerne at have beboerlicenser. Og de brugte ord som »tåbeligt« og »hul i hovedet« om den nye aftale.
»Det vil være et spark til handelslivet,« sagde Michael Brautsch (K) blandt andet til Berlingske, mens Jan E. Jørgensen fra Venstre tilføjede:
»Vi synes, at det er erhvervsfjendtligt, at man skal betale fra første sekund, man stiller bilen.«
Michael Vindfeldt er ærgerlig over, at de to partier meldte sig ud af forhandlingerne.
»Mit fokus er bedre plads til parkering for Frederiksbergs borgere, og det kan man sikre med den her aftale. Det er ærgerligt, hvis man ikke vil være med til det,« siger han.
Aftalen skal godkendes endeligt i kommunalbestyrelsen i august, og den ventes at træde i kraft 1. oktober i år.