Nørreport Station er slidt – igen: »Grotesk, at et så ungt byggeri allerede har så alvorlige problemer«

Det er kun syv år siden, Nørreport Station fik en flere hundrede millioner kroner dyr makeover. Nu trænger den igen, og det er ikke godt nok, mener flere medlemmer af Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg.

Det er syv år siden, Danmarks mest trafikerede station blev renoveret for flere hundrede millioner kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er »virkelig bekymrende«, »grotesk« og »sindssygt ærgerligt«, at Nørreport Station igen trænger til renovation. Sådan lyder det fra medlemmer af Københavns Teknik- og Miljøudvalg.

Det er da også kun syv år siden, Danmarks mest trafikerede station blev renoveret for flere hundrede millioner kroner.

Men der er nu så alvorlige tegn på slid, at politikerne på Københavns Rådhus i samarbejde med DSB er blevet enige om at afsætte 800.000 hver til en foranalyse, der skal undersøge, hvordan »de funktionelle problemer« kan løses.

Det er Teknik- og Miljøforvaltningens vurdering, at pladsen inden for 15 år vil kræve en totalrenovering – på trods af at den altså blev anlagt i 2015. Det skriver Magasinet KBH.

Det bekymrer medlem af Teknik- og Miljøudvalget og gruppeformand for De Konservative i København Helle Bonnesen.

»Jeg synes, det er grotesk, at et så ungt byggeri allerede har så alvorlige problemer,« siger hun.

»Det virker umiddelbart ikke gennemtænkt. Jeg har stor anerkendelse af, at man gerne vil lave noget, der er særegent og gør vores byrum smukt. Men vi er nødt til at have noget, der er funktionelt, slidstærkt og holdbart.«

»Der er meget gråt«

Heller ikke Louise Theilade Thomsen (V), som er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, mener, at det er godt nok.

»Der er blevet brugt materialer, som ikke er superholdbare, og som er svære at få fat på. Det synes jeg er sindssygt ærgerligt,« siger hun.

»Der er meget gråt. Jeg tror på, man vil kunne finde noget, der er mere holdbart – og som ikke bare er flot de første tre måneder,« siger Louise Theilade Thomsen (V) om Nørreport Station. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold (arkiv).

Venstrepolitikeren håber, at man kan enes om at se på Nørreport i det nye budget, når foranalysen er færdig.

»Jeg synes, det er rigtig vigtigt at sikre os, at vi får valgt noget materiale, som rent faktisk kan holde længe – og at der bliver sat nogle penge af til, at vi rent faktisk kan drifte det,« siger Louise Theilade Thomsen.

I forvejen synes hun ikke, at Nørreport Station er »en superflot plads«.

»Der er meget gråt. Jeg tror på, man vil kunne finde noget, der er mere holdbart – og som ikke bare er flot de første tre måneder.«

Pengene skal følge med

Miseren kunne være undgået, hvis man fra starten havde brugt lidt mere krudt på materialer og udførelse, skriver Berlingskes arkitekturredaktør Holger Dahl:

»Resultatet er, at den fine station, syv år efter at den stod funklende færdig, ser næsten lige så ussel og slidt ud som den sørgelige undskyldning for et trafikknudepunkt, den erstattede.«

I sidste ende handler det om, at pengene skal følge med, når man ønsker at lave særlig byrumsarkitektur. Det mener Jan Støvring, som er seniorforskningskonsulent ved Landskabsarkitektur og planlægning ved Københavns Universitet.

»Det er voldsomt, og det er vigtigt, at sådan et byrum ser flot ud og fungerer fra dag et – men også efter syv år og 25 år,« siger han.

Berlingske arbejder på at få en kommentar fra Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL).