Den kommunale selvforståelse er ikke til at tage fejl af. København er »verdens bedste cykelby«.

Under stor politisk bevågenhed og med massive investeringer i bredere cykelstier og cykelbroer har Københavns Kommune i årevis forsøgt at få flere til at droppe bilen og i stedet vælge den tohjulede.

Men nu kritiseres Metroselskabet, der er finansieret af offentlige kroner, for at »undergrave« den målsætning.

I en ny reklame kæmper en cyklist sig gennem vinterens stride vejr, og Metroselskabet spørger: »Hvorfor tage kampen, når man kan tage metroen?«.

Reklamen er faldet den radikale regionspolitiker Thomas Rohden for brystet.

»Det her er så dumt. Mens det er en politisk målsætning at flere skal tage cyklen, bruger @MetroenKBH offentlige midler på at undergrave cykelismen. Dårlig prioritering!,« skriver han på Twitter.

Berlingske har tidligere beskrevet, at flere københavnere har droppet cyklen. Mens 27 procent af alle ture med start eller stop i København i 2012 foregik på cykel, så var det kun 21 procent af turene, der i 2021 blev foretaget på cykel.

Det er den laveste andel i mere end 15 år og dermed et tilbageslag for København, der har en målsætning om, at i 2025 skal 25 procent af alle ture foregå på cykel.

Og her hjælper Metroselskabets nye reklamefremstød altså ikke ligefrem, uddyber Thomas Rohden over for TV 2 Kosmopol.

»Det kan godt være, at Metroselskabet har et mål om at få flere passagerer, det er bare ikke det, vi rent politisk skabte metroen for. Og det er ikke et godt mål at få flere til at tage metroen i stedet for cyklen. Vi har ikke noget mål om at få cyklister til at tage metroen – det er bilisterne, vi skal ramme,« siger han.

Metroselskabet oplyser til TV 2 Kosmopol, at kampagnen ikke er lavet med det formål at få flere til at droppe cyklen.

Selskabet siger derimod, at det arbejder for at overbevise bilisterne om, at metroen – sammen med cyklen – er den bedste transportform.