Københavns Kommune vil nedlægge parkeringspladser og gøre nye bydele bilfri

Et politisk flertal på Rådhuset i København har stillet et ændringsforslag i den kommende kommuneplan, der kræver parkeringspladser nedlagt og vil mindske antallet af biler i nye bydele markant.

Arkivfoto. Et nyt ændringsforslag i kommuneplanen i København kan betyde et farvel til en parkeringsplads i nærheden af hjemmet, hvis man bosætter sig i de nye bydele. Celina Dahl

De nye bydele i København kan på sigt komme til at have langt færre parkeringspladser end resten af byen.

Et flertal i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune bestående af Enhedslisten, Alternativet, SF, Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti vil have begrænset antallet af parkeringspladser i de nye boligområder. Det skriver TV 2 Lorry.

De fem partier har derfor sammen stillet et ændringsforslag til den kommende kommuneplan, der blandt andet lægger op til, at Københavns nye boligområder som for eksempel Nordhavn skal kunne blive helt eller delvis bilfri.

Medlem af Teknik- og Miljøudvalget for Dansk Folkeparti Finn Rudaizky siger, at det vil medføre, at færre københavnere dør som følge af luftforurening, hvilket er en af målsætningerne med ændringsforslaget.

Men Venstres integration- og beskæftigelsesborgmester, Cecilia Lonning Skovgaard, frygter, at det vil betyde, at almindelige mennesker presses ud af byen, og at det særligt vil gå ud over en bestemt gruppe.

»Jeg er simpelthen bange for, at man er ved lave en by, der ikke er for børnefamilier. Det rammer helt almindelige børnefamilier, der har brug for en bil i deres hverdag. Min bekymring er, at vi er ved at skabe et København for rige singler og ældre uden børn,« siger Cecilia Lonning-Skovgaard til TV 2 Lorry.

Færre parkeringspladser, mere grønt

Cecilia Lonning-Skovgaard kritiserer især dele af forslaget, der lægger op til, at indbyggerne i nogle bydele kan blive nødt til at stille deres biler på parkeringspladser, som kan komme til at ligge op til flere kilometer fra deres bopæl.

Som reglerne er i dag, skal der i udgangspunktet anlægges en parkeringsplads for hver 150 nye kvadratmeter, der bygges. Ved erhvervslejemål skal der være en parkeringsplads for hver 100-250 kvadratmeter. Kravene afhænger her af, hvilket erhverv der er tale om, og hvilke muligheder der er for kollektiv trafik i nærheden.

Men hvis ændringsforslaget vedtages endeligt, vil antallet af parkeringspladser ikke følge med, når der bygges nye boliger eller erhvervsejendomme.

I modsætning til Venstre mener Dansk Folkeparti, at færre biler tværtimod vil være godt for børnefamilierne.

»Vi vil gerne have, at der skal være renere luft. Vi vil gerne have, at der er flere grønne områder. Vi vil gerne have, at de parkeringspladser, der skal laves, skal være under jorden, så der bliver områder, hvor der kan være sport, idræt og grønne områder,« siger Finn Rudaizky (DF).

Medlemmerne af Borgerrepræsentationens største parti, Socialdemokratiet, stemte ikke for ændringerne i kommuneplanen. På trods af at partiet i princippet er tilhænger af helt eller delvis bilfri byområder i København, frygter man, at forslaget vil gå ud over bydele som Tingbjerg, hvor den kollektive trafik endnu ikke er tilstrækkeligt udbygget.