Københavns ambitiøse plan for delebiler er i bakgear: »Vi er frygtelig, frygtelig langt fra målet«

Borgerrepræsentationen i København har vedtaget en strategi for at få flere delebiler med faste pladser. Siden er det gået i den stik modsatte retning. Partierne bag erkender, at det bliver svært at nå målet. De Konservative vil droppe kommunens model.

Delebiler kan være med til at skabe plads og mindre forurening i byen, og derfor har Københavns Kommune udarbejdet en strategi for delebiler. Men tiltaget er bagstræberisk, mener to direktører for delebilsvirksomheder, for det er prøvet før, og det endte i en fiasko. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

En delebil kan erstatte mellem fem og ti privatbiler og skabe plads til grønne områder og cykelparkering. Delebilister kører en tredejdel færre ture, end folk med egen bil og er med til at begrænse CO2-udledning. Og borgerne i byen kan spare penge.

Det er nogle af de positive effekter, der listes op i Københavns Kommunes strategi for delebiler med faste parkeringspladser, »Strategi for delebiler i København 2017-2020«, hvori det også fremgår, at der ved strategiens afslutning næste år skal være 750 faste p-pladser til delebiler i hovedstaden.