Det kan nærmest være en umulig opgave at finde en ledig parkeringsplads på Frederiksberg, hvor man kan manøvrere sin bil ind.

Men det gør politikerne på Frederiksberg nu op med.

Et spinkelt politisk flertal i kommunalbestyrelsen – herunder Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale Venstre og SF – har nemlig vedtaget en ny parkeringsaftale.

En aftale, der både skal gøre det dyrere at parkere i bydelen og sikre, at københavnerne og andre besøgende ikke optager de i forvejen sparsomme pladser. En praksis kendt som »Frederiksberg-finten«.

»Jeg er som borgmester på Frederiksberg ikke sat i verden for at sikre meget lukrative parkeringsforhold for københavnere og andre, der kommer udefra for kun at parkere,« har borgmester Michael Vindfeldt (S) tidligere udtalt til Berlingske.

Dyrere dagsbilletter og opgør med gratis parkering

Med den nye aftale, der træder i kraft 1. oktober, ændres der på flere områder, når det kommer til parkering. Berlingske har samlet et overblik, som du kan se nedenfor.

  • Mest opsigtsvækkende er, at gratisparkeringen nu bliver fortid. Førhen var det muligt for byens besøgende at parkere gratis de første to timer. I stedet bliver der indført betaling, hvor prisen for den første time er fem kroner, ti kroner for anden time, 15 kroner for tredje time, og sådan fortsætter det.

  • Også priserne på timebilletterne bliver dyrere. En dagsbillet stiger fra 95 kroner til 110 kroner, mens prisen på en ugebillet ændres fra 475 kroner til 550 kroner. Det gælder også elbiler, der ikke har beboerlicens.

  • Byens egne borgere kan få sig en beboerlicens til 50 kroner om året, hvis man ejer en elbil. Øvrige beboerlicenser sættes til henholdsvis 250 kroner, 500 kroner eller 750 kroner årligt afhængig af bilens miljøklasse.

  • For at mindske mængden af biler kan bosiddende på Frederiksberg få maksimum to beboerlicenser. Det kræver dog, at borgeren er registreret som ejer på begge biler, og så bliver licensen på bil nummer to forhøjet.

  • Der indføres krav om beboerlicens og betalingsparkering for motorcykler efter samme regler som øvrige kategorier.

  • Der kommer tidsbegrænsning på syv dage/168 timer på parkering i de parkeringskældre, der er drevet af kommunen. Målet er at undgå sæsonbetonet parkering samt langtidsparkering.

Det er dog ikke alle, der er lige begejstrede. Formand for Miljø- og Trafikudvalget Jan E. Jørgensen fra Venstre fortæller til TV 2 Kosmopol, at der er flere ting galt med aftalen:

»For det første har Frederiksberg en ambition om at være Danmarks elbilby nummer et, og med ændringen gør man det mindre attraktivt at skifte til en elbil. For det andet går det ud over kultur- og erhvervslivet, når man afskaffer totimersreglen. Det er det glade vanvid og helt uforståeligt,« siger han.

Berlingske har tidligere beskrevet, at Venstre og De Konservative – de to borgerlige partier i kommunalbestyrelsen – har meldt sig ud af forhandlingerne om aftalen.

Sidste år søsatte Frederiksberg Kommune en parkeringsundersøgelse, der kastede lys over mængden af biler i byen. Her lød konklusionerne blandt andet, at bilbestanden de sidste ti år er steget markant. Det er særligt beboere i den østlige del af byen, der har svært ved at få fat i en parkering.

Det forventes, at betalingsparkering vil udgøre cirka 80 millioner kroner af kommunens samlede indtægt i 2024.