For bilister i København kan det være et regulært kaos at finde en ledig parkeringsplads.

Berlingske kan fredag fortælle, at beboere på Østerbro blandt andet må parkere ulovligt, betale hinanden for parkeringspladser og lede efter parkeringspladser, mens familien spiser aftensmad.

Men det er langtfra kun på Østerbro, at der er store problemer.

Det viser Københavns Kommune opgørelse af, hvor mange lovlige parkeringspladser, der er i forskellige områder sammenlignet med, hvor mange biler, der holder i områderne – også kaldet belægningsprocent.

Og særligt i 12 områder er der stor trængsel og blodrøde parkeringstal:

I disse 12 områder er belægningsprocenten mere end 100. Det vil sige, at de manuelle tællinger, kommunen har foretaget, viser, at der er flere parkerede biler, end der er lovlige parkeringspladser.

Tallene er opgjort for parkerede biler kl. 12.

Her kan hele kortet ses. Tallene i midten af områderne angiver belægningsprocenten:

Kilde: »Københavnerkortet« – Københavns Kommune.
Kilde: »Københavnerkortet« – Københavns Kommune.

Københavns Kommune sælger flere p-licenser, end der er p-pladser

En forklaring på trængslen kan være, at Københavns Kommune i syv ud af ni bydele sælger flere parkingslicenser, end der er pladser. Det kan Berlingske fortælle fredag.

På Christianshavn har kommunen eksempelvis solgt 27 procent flere licenser, end der er pladser.

Københavns Kommune oplyser, at der ikke er begrænsning på, hvor mange licenser der samlet set kan udstedes til et område.

»Der gives derfor ikke afslag til nye personer, der ansøger om licens, fordi der ikke er ledige parkeringspladser. Der udstedes dog maksimalt én beboerlicens per borger over 18 år i husstanden,« oplyser Københavns Kommune.

Se her, hvor mange parkeringslicenser, kommunen sælger i forhold til antal pladser: