Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Bilister i København har jævnligt vanskeligt ved at finde en ledig parkeringsplads.
Det kan være »et helvede«, som en beboer på Østerbro formulerer det i Berlingske fredag.
En forklaring på trængslen er, at Københavns Kommune i syv ud af ni betalingszoner har solgt flere parkeringslicenser til beboerne, end der er offentligt tilgængelige parkeringspladser.
Det viser en opgørelse fra Københavns Kommune.
På Ydre Østerbro har kommunen solgt 5.701 beboer- eller erhvervslicenser, mens der kun er 5.025 offentlige parkeringspladser. Det svarer til 13 procent flere licenser end antallet af parkeringspladser.
På Christianshavn er der langt færre beboerlicenser, men her er til gengæld 27 procent flere licenser end pladser. Opgørelsen indgik i Teknik- og Miljøudvalgets dagsorden i juni 2021, og tallene dækker februar/marts.
Københavns Kommune oplyser, at der ikke er begrænsning på, hvor mange licenser der samlet set kan udstedes til et område.
»Der gives derfor ikke afslag til nye personer, der ansøger om licens, fordi der ikke er ledige parkeringspladser. Der udstedes dog maksimalt én beboerlicens per borger over 18 år i husstanden,« oplyser Københavns Kommune.
Ifølge kommunen er en parkeringslicens ikke en garanti for en parkeringsplads, men en dispensation, der gør det muligt at parkere billigere i betalingszoner eller uden betaling i tidsbegrænsede zoner.
Nedenfor kan du tjekke hver af de ti bydele i København. Tallene inkluderer både beboer- og erhvervslicenser.