Elbiler i Frederiksberg Kommune kan ikke blive ved med at parkere gratis.
Det antyder borgmester Michael Vindfeldt (S) på Twitter.
Til et spørgsmål om, hvorvidt det kunne passe, at der var gratis p-pladser for elbiler, skrev borgmesteren:
»Korrekt – men der kommer heldigvis snart så mange elbiler, så måske vi genovervejer.«
Frederiksberg var den første kommune i landet, der indførte gratis p-pladser til eldrevne biler. Kommunen har en ambition om at være »Danmarks elbilby nummer et« og understøtte den grønne omstilling af transportsektoren. Michael Vindfeldt har luftet sit mål om at blive Danmarks grønneste borgmester.
Over for Berlingske uddyber Michael Vindfeldt, at han da også gerne vil understøtte, at flere vælger elbiler, men når vi når til et punkt, hvor der er »rigtig mange af dem«, optager de byens rum på lige fod med benzinbiler – og det skal man betale for.
»Jeg synes, at det er rimeligt nok, at man betaler for det gode, det jo er, at man parkerer på Frederiksberg, uanset om man kører på el eller benzin,« siger han.
Borgmesteren fortæller, at kommunalbestyrelsen har aftalt at evaluere kommunens parkeringsordning i dette halvår.
»Det er klart, at det er noget, vi bliver nødt til at kigge på, fordi bilejerskabet er steget så markant med 40 procent på ti år, og det bliver vi nødt til at regulere på den ene eller anden måde,« siger han.
Mindre parkering
Michael Vindfeldt »elsker«, at flere køber elbiler, men han ser fortsat helst, at »dem, der kommer udefra« hopper på metroen eller cyklen. Borgmesteren udtalte tilbage i 2019, før han fik borgmesterkæden om halsen, at han ønskede helt at afskaffe kommunens to timers gratis parkering som et skridt mod den grønne omstilling.
»Det vil få langt flere til at tage metroen eller cyklen eller simpelthen gå fra sted til sted,« sagde han dengang til Ugeavisen.
Hvordan går det med det forslag i dag?
»Det er også noget af det, vi skal kigge på ved vores parkeringsordning. Men det handler om at finde den rigtige model, for vi skal også tale med erhvervslivet om det,« siger han til Berlingske.
Men kan man ikke omvendt sige, at det er at fjerne en gulerod for dem, der vælger elbilen?
»Jo, men det kan også være, at vi skal kigge på en model, der gør det billigst at have en miljøvenlig bil og dyrest ikke at have en.«
Mere betaling
Beboerlicensen på Frederiksberg Kommune er markant lavere end i Københavns Kommune. På Frederiksberg skal du som beboer af med højst 290 kroner om året for at parkere – i København skal du punge ud med op til 4.000 kroner.
Men Michael Vindfeldt er ikke helt afvisende over for at sætte beboerlicensen op på Frederiksberg i fremtiden.
»Det er jeg faktisk uafklaret på – for at komme med et ærligt og måske uortodokst svar. Men det er noget, man skal kigge på. Jeg er dog først og fremmest optaget af at holde den udefrakommende trafik væk fra Frederiksberg,« siger borgmesteren.
Så det, du er uafklaret om, er, om I skal nærme jer et københavnsk niveau?
»Ja. Der må jeg sige, at jeg har svært ved at forestille mig, at vi nærmer os københavnsk niveau. Men det må afhænge af den model, man kan strikke sammen, og hvad de andre partier siger.«