Frank Jensen vil bruge vejskat og ny omfartsvej som våben mod fremtidens trængsel i København

En kombination af vejskat og en ny omfartsvej rundt om København skal løse hovedstadens trængselsudfordringer i fremtiden, lyder det fra overborgmester Frank Jensen (S). Ny analyse viser, at vejskat vil reducere biltrafikken i hovedstaden markant. Forsker understreger dog, at flere faktorer kan modvirke de positive effekter.

Trængslen i København kan reduceres markant, hvis der indføres roadpricing i Danmark, hvor man betaler pr. kørt kilometer. Men det kan også betyde væsentlig højere udgifter for bilister i hovedstaden. Det viser en ny analyse, som er udarbejdet for Københavns Kommune. Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Forestil dig, at det er væsentligt billigere at købe en ny bil hos forhandleren. Til gengæld betaler du en afgift til staten for hver eneste kilometer, du kører på vejene – mest i morgen og eftermiddagstrafikken og lidt mindre uden for myldretiden.

Det kaldes med et engelsk ord roadpricing, og Københavns Kommune har netop fået foretaget en analyse, der viser, at sådan en model vil kunne reducere biltrafikken kraftigt i hovedstaden. Men det kan også blive bekosteligt for borgere i bil, der eksempelvis skal til og fra arbejde i samme omfang som i dag.