Forskere advarer: Populære parkeringshuse i hovedstaden risikerer at kollapse ved brand

Forskere fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) sætter alvorlige spørgsmålstegn ved brandsikkerheden i parkeringskonstruktioner, som er skudt op flere steder i hovedstadsområdet.

Parkeringshuse i uisoleret stål risikerer at kollapse ved brand, lyder det fra forskere på DTU. Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix (arkiv)

De er både billigere og hurtigere at opføre – og derfor er parkeringshuse i uisoleret stål blevet populære.

Men nu sætter eksperter spørgsmålstegn ved brandsikkerheden i de parkeringskonstruktioner, der er skudt op flere steder i hovedstadsområdet.

Parkeringshusene risikerer at kollapse ved brand, lyder det.

Udfordringen er ifølge forskere fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), at den nuværende sikkerhedsvurdering bygger på brandprøvninger fra 80erne og 90erne, der antager, at der kun vil gå ild i få biler samtidig.

Men siden er bilerne blevet større, mere brændbare – og holder tættere. Samtidig er stålets bæreevne ved brand overvurderet, påpeger DTU-forskerne i en ny videnskabelig artikel. Det skriver TV 2 Lorry.

Kort fortalt: Risikoen for, at en brand kan brede sig og medføre højere temperaturer, er større, end konstruktionerne er beregnet til.

Det har fået Danske Beredskaber til at tænke sig om.

Blev afvist før 2012

»Brandmændenes sikkerhed går jo forud for alt. Det, der bliver konsekvensen, hvis forholdene er bekymrende, som nogle indikerer, er, at brandmændene får svært ved at lave en sikker indsats inde i garageanlæg og parkeringshuse,« siger beredskabsdirektør i Beredskab Øst, Rasmus Storgaard, til TV 2 Lorry:

»Man vil have sværere ved at komme tæt på branden og dermed få branden slukket hurtigt. Så det vil betyde større brande, det er helt givet.«

En udbrændt bil fjernes fra et parkeringshus i Liverpool i England. Nytårsaften i 2017 brændte i omegnen af 1.400 biler, og parkeringshuset – der var opført i beton – måtte man bagefter rive ned. Paul Ellis/AFP/Ritzau Scanpix

Operationschef ved Hovedstadens Beredskab, Tim Ole Simonsen, henviser til bygningsreglementet.

»Det er sådan, at alle bygninger skal leve op til bygningsreglementet, som indeholder krav til, hvordan bygninger opfører sig, når der er brand,« siger han.

»Vi må stole på, at de bygninger, der bliver opført, opfører sig, som de skal. Vi har gudskelov ikke haft hændelser i Danmark, der har givet anledning til, at de ikke har gjort det.«

Hvorvidt brandvæsnet skal gå ind i et parkeringshus for at slukke en brand, vil altid bero på en sikkerhedsvurdering af den konkrete situation, uddyber Tim Ole Simonsen:

»Vi vil altid lave en risikovurdering: Hvor omfattende er branden? Hvor lang tid har det brændt? Hvordan ser bygningen ud? Ud fra de ting vil vi vurdere, hvilken type indsats der er forsvarlig.«

Før 2012 har danske myndigheder afvist etagebyggeri med uisolerede stålkonstruktioner.

Men i forbindelse med det første parkeringshus af denne type på Teglholmen forsikrede rådgivningsvirksomheden Dansk Brand- og Sikringsinstitut (DBI) Københavns Kommune om, at konstruktionen godt kunne overholde brandkravene.

Efterfølgende er der skudt adskillige flere op, blandt andet ved Herlev Hospital, i Lyngby og i Gladsaxe.

Over for TV 2 Lorry henviser DBIs direktør, Ib Bertelsen, til en rapport, der blev udgivet af rådgivningsvirksomheden tidligere i år. Her anbefaler man nu myndighederne at gennemgå kravene til parkeringshuse hvert femte år for at sikre, at de følger med udviklingen.