Et kort over København fik Morten Messerschmidt til at reagere: »Det her er jo helt sindssygt«

En køretur i København fik Morten Messerschmidt til at søge svar på, hvor meget vejrarbejde der er i byen. Svaret var »helt sindssygt«, skrev han efterfølgende på Twitter.

Morten Messerschmidt (DF) har besøgt Københavns Kommunes hjemmeside. Her fandt han en kort, som gjorde ham forundret. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Mads Claus Rasmussen

Den 9. maj lagde formand for Dansk Folkeparti, Morten Messerschmidt, et kort op på Twitter, som han var dybt forundret over.

Kortet havde han fundet på Københavns Kommunes hjemmeside, og det viser, at byen er plastret til med vejarbejde. Det fik Morten Messerschmidt til at reagere:

»Det her er jo helt sindssygt. Hvem i alverden står for trafikplanlægningen i København?« skriver Morten Messerschmidt.

Han mener således, at mængden af vejarbejde er for stor, og at den gør det svært at være bilist i København:

»Det er, som om man sætter alting i gang uden at tage hensyn til, hvordan trafikken i øvrigt skal afvikles. Det kommer også til udtryk ved den manglende skiltning, som gør, at man som bilist ikke kan tage højde for, hvad der venter forude,« uddyber han over for Berlingske.

Han fortæller desuden om en konkret køretur, hvor han selv blev ramt af vejarbejdet:

»Jeg ventede på Gothersgade den anden dag i 25 minutter – fanget på grund af mangelfuld skiltning. Havde der været et skilt, ville jeg have valgt en anden vej,« siger han.

Det er ikke første gang, at den store mængde vejarbejde i byen tiltrækker sig opmærksomhed. Berlingske har tidligere beskrevet, at der er vejarbejde her, der og alle vegne i København.

Det er, som Morten Messerschmidt beskriver, blandt andet til gene for bilister, men det har også indflydelse på erhvervslivets vilkår.

Et eksempel ses på Rantzausgade på Nørrebro, hvor 38-årige Julie Claudi Pedersen, der ejer den lokale blomsterbutik Muld Kbh, har mistet en stor del af sin omsætning, mens slutdatoen for et større vejarbejde er blevet udskudt gang på gang.

Vil minimere gener

Morten Messerschmidt peger også på, at den store mængde vejarbejde risikerer at påvirke erhvervslivet, og blandt andet af den grund mener han, at det er nødvendigt at gentænke, hvordan der udføres vejarbejde i København.

»Det handler både om tilrettelæggelse og skiltning. Om kort tid er det sommerferie, og trafikken i Indre By aftager mærkbart. Det giver derfor ingen mening netop at gennemføre så mange projekter,« siger han.

Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune oplyser til Berlingske, at forvaltningen arbejder på at minimere de gener, som vejarbejdet kaster af sig:

»Teknik- og Miljøforvaltningen er ansvarlig for vejarbejdet, når eksempelvis veje og cykelstier skal fornyes. Under vejene ligger også byens forsyningsnet, eksempelvis vand, fiber og kloak, som også kan have brug for vedligehold eller opgradering. Mange parter kan derfor have brug for at tilgå vejnettet, og forvaltningen udsteder årligt cirka 12.000 gravetilladelser, samt godkender cirka 15.000 tilladelser til midlertidig råden over vejareal,« skriver forvaltningen og tilføjer:

»Forvaltningen har stor forståelse for, at vejarbejder i København generelt kan være generende. Der arbejdes derfor hele tiden på at minimere de gener, som gravearbejde medfører og sikre en forståelig skiltning, når arbejdet pågår.«