Det kan have en stor effekt, hvilken stue i »vuggeren« dit barn havner på: »Det er utrygt land for forældre«

Fire ud af ti vuggestuestuer er af »utilstrækkelig« kvalitet, slår den første danske undersøgelse af kvaliteten i dagtilbud fast.

Niveauet i daginstitutioner er for lavt, viser en ny rapport. Claus Bech

Mange forældre til småbørn kender nok følelsen af at være i tvivl. Er mit barn på den rigtige stue? Er pædagogerne bedre på en af de andre?

Den første store undersøgelse af kvaliteten i dagtilbud viser, at der kan være god grund til at stille det spørgsmål.

For selvom der findes gode stuer derude, er der også mange, der får mærkatet »utilstrækkelig«.

Det viser den første store undersøgelse af kvaliteten i de danske dagtilbud for landets 0-2-årige.

Undersøgelsen er omfangsrig og repræsentativ. Den er bestilt af Undervisningsministeriet og lavet af Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, og Videnscenter for Velfærd, VIVE.

Af markante fund er:

  • Kun en ud af ti daginstitutioner får vurderingen »god kvalitet«. Fire ud af ti er »utilstrækkelige«.

  • Fem ud af ti daginstitutioner vurderes til »tilstrækkelig« kvalitet. Det betyder dog ifølge rapporten, at børnene passes forsvarligt, men at børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse »kun i en vis grad understøttes«.

  • I tre ud af ti vuggestuer, er der en væsentlig forskel på kvaliteten mellem stuerne, selvom rammeforholdene er de samme.

  • Børn mangler mulighed for at lege.

Ekspert: Det skal være bedre

Man fristes til at opsummere rapporten således: »Det er ikke godt nok.«

Det siger forskningschef på uddannelsesinstitutionen VIA UC Andreas Rasch-Christensen.

Han har siddet med i undersøgelsens arbejdsgruppe.

»Der er ingen vej udenom, at det her skal være bedre. Det er ikke godt nok. Niveauet er for lavt, og der er for store forskelle fra kommune til kommune og stue til stue,« siger han.

Han påpeger, at forskningen viser, hvordan børns første år er afgørende for deres videre liv.

»Og man kan jo sige, at vi i Danmark har mange børn i institution – og de er der længe. Så det er et samfundsproblem, når det slår fejl. Det er så vigtigt, og det skal være bedre,« siger han.

Andreas Rasch-Christensen slår dog også fast, at det »ikke er sådan, at bunden falder ud«.

»Der er måder, vi kan forbedre det her på. Det største problem er, om vi kan skaffe uddannede nok. Det kræver uddannet personale, hvis vi skal gøre det bedre,« siger han.

Signe Nielsen, der er formand for Forældrenes Landsorganisation, FOLA, kalder undersøgelsens resultater »utrygge«.

»Det er utrygt land for forældre. Helt generelt, så viser det her, at der er overordentlig brug for handling hurtigt,« siger hun.

Hun efterlyser især, at man får flere – og bedre – pædagoger tilbage i vuggestuerne.

Undersøgelsen viser da også, at der er tegn på, at uddannede pædagoger højner kvaliteten. I hvert fald er der i højere grad pædagoger på de stuer, der vurderes at være af »god« kvalitet.

»Vi mangler uddannet personale, og vi mangler kompetencer hos dem, vi har. Jeg synes, man skal gøre alt, man kan, for at få de pædagoger tilbage, som har forladt gerningen. Højere løn, bedre vilkår. Alt. Vi har brug for dem nu,« siger hun.

Kommunerne: Det ser ikke godt ud

Kommunernes Landsforening har selv arbejdet for at få undersøgelsen lavet. De fik den således skrevet ind i kommunernes økonomiaftale sidste år.

Formand for KLs Børne og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen (S) anerkender, at undersøgelsen »ikke ser godt ud«.

»Den første konklusion er, at det ikke er godt nok. Det er det ikke. Vi skal kunne levere et dagtilbud i alle kommuner, institutioner og stuer, hvor der er bedre kvalitet.«

Han mener, at »alle har et ansvar for at gøre det bedre – fra ministerkontor til gul stue«.

»Det faglige niveau er af stor betydning. Der skal være flere uddannede, og vi har svært ved at rekruttere. Det er den største udfordring,« siger Thomas Gyldal.

Men niveauet blandt personalet er ikke altid godt nok, mener han.

»Jeg tror, de fleste går på arbejde med et ønske om at gøre det godt, men ofte lykkes det ikke i institutionerne,« siger han.

Det er kommunerne, der sidder på pengekassen. Har I leveret midler nok?

»De penge, der er tilført over de seneste år, skal bruges på normeringer. Det har staten bestemt. Men det er heller ikke bare en diskussion om penge. Vi skal se på, hvem vi har, og hvordan vi gør det bedre.«

Minister: Jeg er bekymret

Berlingske har bedt undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) om en kommentar til rapporten.

Han har sendt et skriftligt citat, der lyder:

»Undersøgelsens resultater bekymrer mig, og derfor er jeg i dialog med parterne på området om, hvad der skal til for at styrke kvaliteten,« står der.

»Ekstra personale gør det ikke alene. Vi skal også tale om, hvordan gode fysiske rammer, stærk pædagogisk ledelse og høj faglighed blandt de ansatte kan være med til at sikre de rigtig forudsætninger for, at vores børn har det godt i deres dagtilbud,« mener børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i et skriftligt citat.

Han peger på, at der er gennemført store investeringer på området de seneste år.

»Men vi er ikke i mål endnu,« lyder det.