Erhvervsdrivende i hovedstaden advarer: »Man ender med at gøre København til en spøgelsesby«

På Københavns Rådhus er der et udtalt ønske om at begrænse biltrafikken i centrum af København. Derfor har Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet tre scenarier for at få bilerne ud af den gamle bykerne. Det møder nu massiv kritik fra hoteller og restauranter, håndværkere og detailhandel.

Flere brancheorganisationer frygter, at det vil gå ud over både handel, håndværkere, hoteller og borgere, hvis politikerne på Københavns Rådhus begrænser biltrafikken i hjertet af hovedstaden. ARKIVFOTO: NIELS AHLMANN OLESEN

Hver dag kører godt 15.000 biler ind i hjertet af København. Området kaldes også for Middelalderbyen og lægger grund til cirka 6.100 parkeringspladser. De to tal vil flere politikere på Københavns Rådhus have reduceret for i stedet at gøre plads til cyklister og fodgængere.

På den baggrund har Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet et arbejdsdokument med tre scenarier, der i forskellig grad begrænser antallet af bilister i Middelalderbyen og sløjfer andelen af parkeringspladser. Scenarier der i mindre eller større grad vil betyde markante ændringer af de trafikale mønstre i centrum, koste mellem 85 og 158 millioner kroner i anlæg og 13-26 millioner kroner i årlige driftsomkostninger, som det anslåes.