Her er København Kommunes tre scenarier for middelalderbyen

I stedet for en fuldstændigt bilfri middelalderby arbejder Københavns Kommune nu med tre scenarier, der skal regulere adgangen for biltrafik. Det kan blandt andet komme til at betyde, at der ikke bliver adgang for taxaer, busser eller kørende gæster uden privat gårdparkering i middelalderbyen.

Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune har udarbejdet tre mulige scenarier for biltrafik i fremtidens middelalderby. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jørgen Jessen

I august 2017 vedtog Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune, at middelalderbyen fuldstændig skal lukkes for trafik. Den beslutning har ændret sig, efter at juridiske vurderinger har påvist, at en fuldkommen lukning for biltrafik vil kunne medføre erstatningskrav og ekspropriationer i milliardklassen for Københavns Kommune.

Der har længe været en del debat om middelalderbyens fremtid, men nu har Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet tre forskellige scenarier, der skal regulere adgangen for biltrafik i middelalderbyen, så forskellige former for biltrafik, såsom taxa, håndværkere og varelevering får adgang til området i større eller mindre grad.

Scenariet om en fuldstændig bilfri middelalderby var først tænkt som en sikkerhedsforanstaltning mod terrorangreb med køretøjer, som flere europæiske byer har været udsat for, men ifølge forvaltningen vurderer Politiets Efterretningstjeneste og Københavns Politi, at de nuværende sikkerhedsforanstaltninger i middelalderbyen med hastighedsdæmpende plantekummer, granit- og betonklodser opfylder de tilstrækkelige krav.

Ifølge Københavns Kommune viser deres analyser, at mindre trafik i middelalderbyen kan give muligheder for en bedre hverdag i byrummet. Noget, der understøtter forvaltningens vision om en levende by i forhold til en bedre hverdag i byrummet, verdens bedste cykelby og mere bynatur.

Teknik- og Miljøforvaltningen har gennemført kortlægninger og analyser af de forventede effekter for trafik, byrum og erhvervsliv m.m. målt i forhold til de tre forskellige scenarier for middelalderbyen. Scenarie A er det mindst vidtgående for reguleringen af mindre biltrafik. Scenarie B er et mellemscenarie, og scenarie C er det mest vidtgående.

Teknik- og Miljøforvaltningens direktion skriver, at de tre mulige scenarier, der eventuelt også kan kombineres, skal udvælges i en dialogproces i en såkaldt »borgersamling«, hvor 24-36 »frivillige, statistisk udvalgte borgere sammen bidrager med anbefalinger til beslutningsgrundlaget«.

Derudover vil Indre By Lokaludvalg og interesseorganisationer blive inddraget. Ifølge Københavns Kommune er målet med dialogprocessen at indhente viden om ønsker til og behov for biltrafikken i middelalderbyen og at undersøge, hvilke ønsker der er til brugen af byrummet, hvis biltrafikken begrænses.

Scenarie A: Det mindst vidtgående

Alle køretøjer med ærinde, og som er registreret med nummerplade i det pågældende system har adgang i middelalderbyen. Dette scenarie er anslået til at reducere biltrafikken med 5-15 procent og behovet for parkeringspladser med 10-15 procent. Det vil ikke medføre ændringer for fodgængerne, men scenariet er anslået til at forbedre forholdene for cyklister og medføre en reduktion på 100-300 ton CO2 om året. Detailhandlen er anslået til at blive reduceret med 0-2 procent.

Scenarie B: Mellemscenariet

I mellemscenariet er der kun adgang for invalidekørsel, beredskab, renovation, beboere, privat gårdparkering, ambassader, håndværkere, varelevering, sygetransport, taxa, bus, delebiler og limousinekørsel. Der vil ikke være adgang for køretøjer til gæster, kunder, ansatte og studerende i middelalderbyen. Biltrafikken menes i dette scenarie at blive reduceret med 40-50 procent og behovet for parkeringspladser med 30-40 procent. Fodgængere og cyklister vil opleve forbedrede forhold. Reduktionen af CO2 vil formindskes med 800-1.500 ton om året, og detailhandlen reduceres med 2-6 procent.

Scenarie C: Det mest vidtgående

I scenarie C vil der kun være adgang for invalidekørsel, beredskab, renovation, privat gårdparkering, ambassader og sygetransport i middelalderbyen. I tidsrummet kl. 04-11 vil der være adgang for varelevering, kommunale driftsbiler og specialkørsel såsom flyttebiler. Der vil ikke være adgang for køretøjer til beboere, der ikke har privat gårdparkering, håndværkere uden varelevering, taxaer, busser og delebiler. Ligesom der heller ikke vil være adgang for kørende gæster, kunder, ansatte eller studerende i middelalderbyen. Biltrafikken vil i dette scenarie blive reduceret med 75-85 procent og behovet for parkeringspladser med 80-90 procent. Både fodgængere og cyklister vil opleve væsentligt bedre forhold. Udledningen af CO2 vil formindskes med 2.200-3.100 ton om året. Detailhandlen vil blive reduceret med 2-7 procent.

Københavns Kommune har angivet, at alle tre scenarier har anslåede driftsudgifter for 13-16 millioner kroner om året.