Det begyndte i Hellerup, Gentofte og Charlottenlund: »For pokker, vær nu kritisk«

Særligt én gruppe borgere over hele Sjælland rammes i stigende grad af svindel. Det får nu politiet til at komme med en advarsel.

Berlingske kunne i februar beskrive, hvordan politiet sidder på 45.000 uopklarede sager om alt fra identitetstyveri til samhandelsbedrageri. Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Det begyndte i Hellerup, ved Gentofte og i Charlottenlund-området i starten af året.

Borgere blev ringet op af kriminelle, der udgav sig for at være myndighedspersoner – fra politiet, banken, kommunen eller SKAT – og blev overtalt til at udlevere deres NemID eller kontooplysninger.

Siden er telefonsvindlen kun taget til i omfang – og har bredt sig til resten af Nordsjællands Politikreds. Det fortæller politikommissær Mads Jensen fra kredsens afdeling for økonomisk kriminalitet.

»Nu er Hillerød også hårdt ramt, så de bevæger sig lidt rundt,« siger han.

I torsdags anholdt politikredsen en 21-årig mand fra Nivå. Han er nu varetægtsfængslet i fire uger og sigtet for ikke mindre end 28 tilfælde af kontaktbedrageri.

Det er ikke kun i Nordsjælland, at et stigende antal borgere udsættes for bedrageri. Samme mønster oplever de andre politikredse på Sjælland, og derfor har alle politikredsene for nylig holdt møde om problematikken.

»Det har vi netop gjort, fordi der er så mange forhold – i alle kredse – som ligner hinanden så meget,« siger Mads Jensen.

Det er især én gruppe borgere, de kriminelle går efter at ramme, fortæller politikommissæren.

45.000 uopklarede sager

Når politiet ser en stigning i kontaktbedrageri netop nu, er det en del af en større tendens, mener Mads Jensen.

»Økonomisk kriminalitet er jævnt stigende hele tiden,« siger han.

»Der er ingen tvivl om, at det er noget, mange forfalder til, fordi det er let tilgængeligt. Man kan lave det i joggingtøj hjemme på sofaen.«

Berlingske kunne i februar beskrive, hvordan politiet sidder på 45.000 uopklarede sager om alt fra identitetstyveri til samhandelsbedrageri.

Der er tale om mere end en fordobling på halvandet år – og ifølge politiet selv har man hverken de fornødne betjente eller kompetencer til at følge med.

Ifølge Mads Jensen møder politiet udfordringer, hver gang de kriminelle finder på en ny metode.

»Der er ingen tvivl om, at de bliver bedre og bedre til at skjule det,« siger han.

Meget manipulerende

Hos Midt- og Vestsjællands Politi har man oplevet omkring en tredobling af antallet af sager om kontaktbedrageri første kvartal i år sammenlignet med samme periode sidste år. Det skriver TV 2 Lorry.

Også hos Københavns Politi har man set en stigning i antallet af sager, hvor kriminelle udgiver sig for at være noget, de ikke er.

»De er meget manipulerende. I virkeligheden er de jo kolde og kyniske. De har kun et mål, og det er at få de ældre til at overføre penge eller franarre dem deres kreditkort,« siger vicepolitiinspektør Peter Høholt fra Københavns Politi til B.T. Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Det er primært de ældre, der bliver svindlet, konstaterer vicepolitiinspektør Peter Reisz over for B.T.

Han ser gerne, at samfundets ældste borgere bliver lidt mindre tillidsfulde, end de er i dag.

»De er vokset op i et samfund med tillid. Hvis der blev sagt noget, da de var unge, efterkom de det. De har en anden tro på myndigheder,« siger Peter Reisz til B.T.

Mads Jensen fra Nordsjællands Politi er enig:

»Det er klart vores opfattelse, at de er mere autoritetstro, end de unge er i dag. Hvis én ringer og siger, han er fra politiet, så tror de, at han er fra politiet.«

Præcis hvordan de kriminelle systematisk går efter ældre borgere, er man i gang med at efterforske. Men sikkert er det, at de ringer systematisk rundt, siger vicepolitiinspektør Peter Høholt fra Københavns Politi til B.T.

»Det, de er dygtige til, er at indgå i en samtale med de ældre mennesker. På en eller anden måde lykkedes de ofte med at tale dem efter munden for at skabe troværdighed,« siger han.

»De er meget manipulerende. I virkeligheden er de jo kolde og kyniske. De har kun ét mål, og det er at få de ældre til at overføre penge eller franarre dem deres kreditkort.«

Ifølge justitsminister Nick Hækkerup (S) må politiet prioritere sager om it-relateret økonomisk kriminalitet skarpere i fremtiden. »Det bliver ikke en nem øvelse, men den er nødvendig i lyset af de mange andre opgaver, som vi som borgere og politikere har en berettiget forventning om, at politiet skal tage sig af,« sagde han til Berlingske i februar. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Tag en snak med ældre pårørende

Hvis en fremmed ringer og udgiver sig for at være fra en myndighed, skal man ifølge Mads Jensen foretage det, der hedder et kontrolopkald.

»Man skal ringe tilbage til myndighedens hovednummer og blive omstillet til den person, der har ringet. Så er man sikker på at komme rigtigt igennem,« siger han.

Skulle man være blevet snydt, er det vigtigt at tage kontakt til politiet hurtigst muligt.

»Vi skal bruge så mange detaljer og oplysninger som muligt. Det gælder også, hvis man har sagt nej og lagt på,« siger Mads Jensen.

Politikommissæren råder også borgere til at tage en snak med deres ældre pårørende om cybersikkerhed.

»Vær kritisk – for pokker, vær nu kritisk, når nogen ringer,« siger han.

»Der er ikke nogen fra politiet, der ringer og spørger om dit kontonummer eller koden til dit NemID. Det er kun til dig selv – ikke til andre.«