Delebilfirmaer raser over Københavns p-plads-planer: »Det er fuldstændig til grin«

To direktører for delebilsfirmaer er dybt utilfredse med Københavns Kommunes plan for parkeringspladser til delebiler. Der er tale om forskelsbehandling mener de, for de får ikke selv glæde af dem.

Delebiler kan være med til at skabe plads og mindre forurening i byen, og derfor har Københavns Kommune udarbejdet en strategi for delebiler. Men tiltaget er bagstræberisk, mener to direktører for delebilsvirksomheder, for det er prøvet før, og det endte i en fiasko. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I Københavns Kommunes budgetaftale for 2022, er politikerne på rådhuset blevet enige om at gøre det lettere for københavnerne at eje og parkere sin elbil eller delebil. Blandt andet bliver 900 parkeringspladser i København afsat til delebiler »med fast stamplads« – altså biler, der har en fast holdeplads, som man kan hente og aflevere ét sted.

Men kun på papiret ser den løsning fornuftig ud, for den er noget nær totalt fejlslagen og »fuldstændig til grin«, mener direktørerne i SHARE NOW og GreenMobility.

SHARE NOW og GreenMobility er delebilsløsninger, der tilbyder såkaldte free flow-delebiler uden fast stamplads, og historien har ifølge direktørerne vist, at københavnerne kort og godt ikke gider det.

»Det gavner os ikke. Vi har bygget markedet op uden at få nogen som helst hjælp fra kommunen. Nu støtter København et nichemarked, og det synes vi er forskelsbehandling,« siger administrerende direktør i SHARE NOW i Danmark, Morten Jakobsen.

Lignende manøvre endte i fiasko

Københavns Kommune lavede for fire år siden planen »Strategi for delebiler i København 2017-2020«, hvori det fremgik, at der i 2020 skulle være 750 faste p-pladser til delebiler i hovedstaden.

Men det er ikke sket. I de første tre år af strategien kom der ikke flere delebiler med fast holdeplads, men færre.

Ved en delebilordning med faste pladser betaler brugeren et fast kontingent til virksomheden og bestiller så en delebil, der står et specifikt sted på et bestemt tidspunkt, hvor den skal afleveres igen til aftalt tid. Ud over kontingentet betaler man hver gang for brug af bilen.

»Man vil jo gerne den grønne omstilling i København, men det står klart, at det her ikke er en del af løsningen. Der har været en vækst på næsten lig nul i antallet af pladser,« siger Thomas Heltborg Juul, der er direktør i delebilsvirksomheden GreenMobility:

»I samme periode har vi startet op fra nul, og har bygget en kundebase.«

Direktører: Det er forskelsbehandling

Ifølge Morten Jakobsen er der tale om forskelsbehandling. For forskellen mellem delebiler med fast holdeplads og free flow-delebiler er meget lille, mener han.

Derimod skal free flow-firmaer såsom SHARE NOW og GreenMobility betale et væsentligt højere beløb om året for at kunne parkere.

»Vi skal betale 20.000 kroner om året, fordi vi skal betale taksten på gaden, men vi leverer den samme service til borgerne,

Jeg kan helt grundlæggende ikke forstå, at man fra politisk hånd skal beslutte, hvem der skal vinde på markedet,« siger han.

Og det »er fuldstændig til grin«, mener Thomas Heltborg Juul.

De to virksomheder har forud for budgetaftalen bidraget med deres erfaringer til politikerne, fortæller han, men det er der ikke kommet noget ud af.

»Vi har siddet og givet vores input og brugt en del ressourcer på at få politikerne til at forstå problematikken. Alt det, vi har givet input til, ender med, at man går fuldstændig tilbage til det samme udgangspunkt,« siger han.

Morten Jakobsen, er I ikke dybest set utilfredse, fordi I har en anden ordning, og ikke får hjælp af kommunen?

»Jo. Vi er dybest set utilfredse med, at der er en forskelsbehandling. vi leverer en delebilsløsning, som er skruet en lille smule anderledes sammen end de andres, men vi opererer under den samme lovgivning. Københavns Kommune har så sat os i en boks, som betyder, at vi ikke kan få de samme fordele,« siger han.

I en mail til Berlingske kalder Københavns overborgmester, Lars Weiss (S), imidlertid beslutningen for »helt naturlig«:

»Konventionelle biler på diesel og benzin vil i stadig højere grad komme til at spille andenviolin i bybilledet. Derfor er det helt naturligt, at vi går i gang med at transformere almindelige p-pladser til p-pladser for delebiler,« skriver han:

»Delebilisme gør noget rigtig godt for vores by – de er gode for miljøet, de optager mindre plads – fordi flere er sammen om én bil – så de giver plads i byen til mennesker. Derfor har vi i foråret vedtaget en handlingsplan for delebilisme, hvor der blandt er en målsætning om at fremme antallet af p-pladser til delebiler med fast stamplads. Og det er det, vi har sat skub i med budgettet for næste år.«