Dårligt nyt for naboerne til københavnsk kaoskryds

Den nye cykelsti, der skal gå tværs over Yrsas Plads, forventes at stå færdig i slutningen af april. Men den sidste del af arbejdet kommer højst sandsynligt til at gå ud over naboernes nattesøvn.

Vejkrydset er relativt lille, cykelstien lige så. Alligevel har krydset ved Dybbølsbro i København været årsag til ualmindeligt meget debat.

Tusindvis af biler, fodgængere og cyklister passerer hver dag strækningen i et kaotisk virvar, hvor pladsen til særligt cyklisterne ofte er for snæver.

Den gode nyhed er, at Københavns Kommune mener at have fundet en løsning. Den dårlige er, at det højst sandsynligt kommer til at gå ud over naboernes nattesøvn.

Den sidste del af arbejdet skal nemlig udføres om natten, skriver KøbenhavnLIV – og det larmer.

»Idet det planlagte arbejde ikke kan udføres uden at påvirke trafikken, bliver vi nødt til at udføre arbejdet om aftenen og natten. Arbejdet omfatter asfaltarbejde, herunder fræsning af slidlag, etablering af nyt slidlag, afmærkning, samt opsætning af styreskabe og test af signalanlæggets program,« lyder det ifølge mediet i et orienteringsbrev til naboerne.

Arbejdet vil blive udført fra 17. april til og med 21. april mellem klokken 19 om aftenen og 06 om morgenen. Det mest støjende arbejde udføres dog i tidsrummet 19-22.

Cykelsti på tværs

Den løsning, kommunens teknik- og miljøforvaltning er nået frem til, er aldrig set før i Danmark. Der skal oprettes en tværgående dobbeltrettet cykelsti, som skal forbinde cykelstien på Dybbølsbro med Skelbækgade og Dybbølsgade – tværs over Yrsa Plads.

Den flersporede cykelsti skal gå tværs over krydset fra Dybbølsgade og Ingerslevsgade gennem Yrsas Plads. Illustration: Københavns Kommune.

Ifølge forvaltningen er der flere forklaringer på, hvorfor en ny, tværgående dobbeltrettet cykelsti er den bedste løsning.

Først og fremmest var det umuligt at beholde broen, som den var, forklarede kommunens teknik- og miljøforvaltning sidste år til VesterbroLiv. Broen havde ikke kapacitet til fremtidens trafikmængde på strækningen.

Derudover kan man fortsætte den dobbeltrettede cykelsti fra det kommende IKEA og få gode muligheder for at lave ventefaciliteter på broen ved Dybbølsbro Station – og løsningen kræver ikke understøtning på Banedanmarks arealer, lyder det.

Man har gjort sig mange overvejelser omkring fodgængerne i området, fortsætter forvaltningen. Vurderingen er, at »den nye løsning vil gøre det lettere for cyklisterne at cykle reglementeret på Yrsas Plads«.

»Det forventes derfor, at det vil opleves mere trygt for fodgængerne. I den fremtidige løsning bliver det altså mere tydeligt, hvilke arealer der er til fodgængere og hvilke, der er til cykler,« lød det i et svar fra Teknik- og Miljøforvaltningen til VesterbroLiv.

Den nye cykelsti forventes at stå færdig i slutningen af april.