Lydbogen udgør snart 50 procent af bogmarkedet: »Vigtigt, at vi værner om den trykte bog og ikke satser alt på det digitale«

Mens salget af trykte bøger faldt med 13 procent i 2022, gik lydbogen frem med 8,3 procent. »Hvis salget af trykte bøger falder drastisk, vil der ikke være råd til at udvikle kvalitetslitteratur,« siger Danske Forlags forperson. Hun efterlyser lavere bogmoms og flere læseprojekter for børn og unge.

»Bogen er et af svarene på de udfordringer,  vi står med i forhold til børns og unges trivsel, koncentrationsbesvær og fordybelsesvanskeligheder,« skriver Lene Juul, direktør på Politikens Forlag og forperson for Danske Forlag, sammen med Gyldendals direktør ,Hanne Salomonsen, i forordet til Danske Forlags årsrapport for 2022. Mathias Svold

Lydbogen er de seneste år stormet frem på bekostning af den trykte bog, og nu advarer de danske forlags førstekvinde om konsekvenserne.

»Hvis salget af trykte bøger falder drastisk, vil der ikke være råd til at udvikle kvalitetslitteratur. De genrer, der er populære hos forbrugerne af lydbøger, er krimien og underholdningslitteraturen, og hvis det kommer til at dominere bogmarkedet, vil vi ikke have råd til at udvikle andet,« siger Lene Juul, forperson i forlagenes brancheorganisation, Danske Forlag og direktør på Politikens Forlag, der er landets tredjestørste forlag.