Hundens kraft: Homoseksualiteten bliver trykket helt ned under ranchens gulvbrædder

AOK
Litteratur
Anmeldelse

Boganmeldelse: Filmen baseret på Thomas Savage-bogen »The Power of the Dog« er nomineret til hele 12 Oscar dette år. Bogen, som er fra 1967, virker en anelse antikveret i sin skildring af kollisionen mellem machokultur og homoseksualitet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lige om lidt skal der uddeles Oscar-statuetter i Hollywood. Årets helt store favorit til at æde rub og stub af diverse kategorier er »The Power of the Dog«, der bygger på en bog af samme titel, som den afdøde, amerikanske forfatter Thomas Savage udsendte tilbage i 1967, og som netop er udkommet på dansk.

Og det er til at forstå. Ikke bare set med kommercielle øjne, nu hvor filmatiseringen kan være på nippet til at slå rekorder, men også fordi der i sandhed er tale om en ganske god bog, som vil pynte i enhver reol med respekt for sig selv.

Det er måske lige at stramme den, men lad os sige i enhver bogreol, der skriger på en litterær western, hvor stort set alt mellem himmel og jord – sådan føles det i hvert fald – ser dagens lys, og på formfuldendt vis bliver flettet sammen til et episk drama tilsat et raffineret om end også lidt forceret punktum, inden solen går ned bag 1920ernes Rocky Mountains.

Dagens svedige dont

Selvom Thomas Savage skildrer alt fra bristede illusioner og knuste drømme til hverdagens svedige dont med dertilhørende selvmord og fuldskab, ludere og tjenestepiger, spydigheder og konduite, er »The Power of the Dog« mest berømt for en af hovedpersonernes undertrykte homoseksualitet.

Og ja, kære læser, hvis De synes, at kombinationen af cowboys og homoseksualitet får en klokke til at ringe, så fejler hørelsen ingenting, og Annie Proulx’ novelle fra 1997, »Brokeback Mountain«, der otte år senere blev et stort biografhit, kan da også snildt siges at være inspireret af »The Power of the Dog«. Annie Proulx står såmænd også bag efterskriftet i den danske oversættelse.

Thomas Savages formidling af føromtalte kombination er dog langt mere implicit. Faktisk er det med nutidens briller til tider ufattelig svært at se og forstå det postyr, som bogen efter sigende igangsatte back then, over there.

Og for undertegnedes vedkommende er det stort set alt andet end hovedpersonen, Phil Burbanks, seksuelle præferencer, der udgør tankerne efter endt læsning.

»Lige om lidt skal der uddeles Oscar-statuetter i Hollywood og dette års helt store favorit til at æde rub og stub af diverse kategorier, er filmen »The Power of the Dog«, der bygger på en bog af samme titel« Fold sammen
Læs mere
Foto: Klim.

For ja, den dybt begavede, smukke, højtrespekterede og ekstroverte cowboy er givetvis homoseksuel, og ja, hans konstante behov for at benægte dette over for sig selv får det da helt sikkert ikke til at rumstere mindre i hans oprørte indre.

Dette synes dog at være peanuts i forhold til det faktum, at hans firskårne, let enfoldige og grundlæggende introverte bror, George, som han driver den fædrene og stærkt lukrative kvægranch sammen med, gifter sig med enken Rose, der er lige så smuk, som hendes navn indikerer, og som kort efter flytter ind på ranchen sammen med sin søn, Peter.

I kølvandet på indflytningen indleder Phil en ondskabsfuld hetz mod Rose, der som konsekvens heraf går stadig mere i stykker, og selvom Peter, som Phil konsekvent kalder for en tøsedreng, også får sin andel af ydmygelser, ender Phil alligevel med at opleve en sær tiltrækning til knægten, hvilket han helt frem til bogens sidste kapitel tror kan være gengældt.

Lidt for langt

Der er desværre lidt for lang vej derhen. Altså til bogens sidste kapitel. Og det er her, at »The Power of the Dog« mister noget af den kraft, der minimerer antallet af tildelte stjerner.

Der er simpelthen, hvor paradoksalt det end kan lyde, lidt for meget af det gode. Altså, lidt for mange indblik i 20ernes Montana-version af det vilde vesten og den brydningstid, den i bogen befinder sig i, lidt for mange flashbacks til fortiden, lidt for mange unødvendige howdy’er i bogens persongalleri, og lidt for mange detaljer i bunken af scener.

Og hvordan kan der så være for meget af noget, der er godt? Fordi molevitten forsøges at blive holdt sammen af en suspense, der kun lanceres drypvis. Dengang i 60erne, hvor »The Power of the Dog« første gang udkom, var dryppene sikkert mere end rigeligt.

Det samme var de uden tvivl tilbage i 20erne, hvor bogens indhold finder sted. Men set med nutidens briller ender suspensen kaldet Phils undertrykte homoseksualitet med at blive trykket alt for langt ned under Burbank-ranchens gulvbrædder. Helt derned, hvor den næsten hverken kan ses eller mærkes. Desværre.

The Power of the Dog
Forfatter: Thomas Savage. Oversat af: Steffen Rayburn-Maarup. Sider: 291. Pris: 299,95. Forlag: Klim.