Det sublime blander sig med det middelmådige i aktuel essaysamling om Sydamerika

AOK
Litteratur

Boganmeldelse: Mange vil nok overraskes over de latinamerikanske landes forskellighed efter at have læst »Latinamerika nu«. Bogens forskellige essays svinger meget i kvalitet, men overordnet er den bestemt værd at læse.

Bogen »Latinamerika nu« indeholder 12 essays på 25-35 sider om de fleste af Latinamerikas lande. De er hver især skrevet af personer, der har et særligt kendskab til det pågældende land. De enkelte essays er ført helt frem til nutiden, hvorfor de alle kommer ind på, hvordan regeringerne har ageret under covid 19-krisen. Samtidig er den historiske kontekst et permanent bagtæppe for teksterne.

Mange danskere opfatter måske Latinamerika som én størrelse, men man hives ud af denne fejlopfattelse, når man læser bogen. Så bliver man klar over nuancerne og de klare forskelle, der findes på trods af, at alle landene har været enten spanske eller portugisiske kolonier. Og på trods af, at et fællestræk samtidig – set med danske øjne – er den store sociale ulighed, udbredte korruption og ekstreme vold, som i hvert fald præger de lande, der er behandlet i bogen.

Reel oplysning

De bedste essays i bogen er velskrevne, godt strukturerede, afbalancerede og med en evne til at trække landenes særlige essens frem i lyset. Det gælder teksterne om Venezuela (Peder Østebø), Columbia (Line Jespersgaard Jakobsen, Nina Lendal og Julie Wetterslev), Nicaragua (Helle Munk Ravnborg og Rikke Brandt Broegaard), Peru (Karsten Pærregaard), Cuba (Jan Gustafsson), Mexico (Helene Balslev Claussen) og Chile (Helene Risør). Det er essays, man flyver igennem. Man bliver reelt oplyst. De får seks stjerner.

Der er imidlertid også en række tekster i bogen, som burde have haft nogle ekstra redigeringsomgange, før de blev trykt.

Man får da informationer heri, men strukturen er ofte uklar, de politiske holdninger i forhold til emnet hænger uden på forfatterens tøj, og/eller de er præget af sjusk, som når der tales om en »ydre højrefløj« (i modsætning til en indre?), om Néstor Kirchner som en »transversal« præsident (selv efter opslag er meningen med ordet uklar), om, at en mine i alt »gav 5,5 tons guld, svarende til over fem tons« (opfattes læserne som tungnemme?), og om, at de, der gav præsident Evo Morales magtpositionen i Bolivia – som han måtte forlade, selv om han forsøgte at fastholde posten i strid med forfatningen – var »progressive, indfødte, dekoloniale og antielitære. De, der væltede ham, var populister i den forstand, at de var i stand til at tale til et helt samfund på trods af, at de var ledet af repræsentanter for de øverste klasser, nemlig hvide kristne byboere.« (Ud over at forfatterens egne holdninger er læserbrevstydelige, er anvendelsen af populismebegrebet noget særegent).

15 personer med særligt kendskab til de fleste af Latinamerikas lande har tilsammen forfattet 12 essays, der udgør bogen »Latinamerika nu«. Fold sammen

Et fællestræk ved bogens essays er, at de meget ofte refererer til begrebet »neoliberal«. Det er en mærkat, som sættes på alle steder, hvor der privatiseres, åbnes for udenlandske investeringer eller føres en økonomisk politik, som lægger vægt på at genoprette balancen mellem offentlige indtægter og udgifter for at mindske gældsætningen. Alle de latinamerikanske lande behandlet i bogen har haft regeringer, som i kortere eller længere perioder har lagt vægt herpå.

Ond politik

I de gode tekster bliver neoliberalisme-begrebet anvendt nuanceret. Det kan skabe økonomisk vækst, generere arbejdspladser og sikre en holdbar økonomi. Samtidig risikerer en såkaldt neoliberal politik også at øge uligheden. Det er altså en politik fyldt med dilemmaer. I de mindre gode tekster er en neoliberal politik nærmest lig med en ond politik.

Summa summarum: Bogen »Latinamerika nu« er værd at læse, hvis man vil have ajourført viden om området. Det er samtidig en uegal bog, hvor sublime tekster blander sig med middelmådige ditto. Hvis man vil undgå at irriteres af sidstnævnte, kan man nøjes med at læse de landeessays, som er nævnt ovenfor. Selv da er bogen et godt køb.

Latinamerika nu
Forfatter:
Marie Kolling og Clement Kjersgaard (red.). Sider: 391 sider. Vejledende pris: 349 kroner. Forlag: Ræson Medier.