5 stjerner: Mette Frederiksens tidligere taleskrivers debutroman fortjener et stående bifald

Boganmeldelse: Radiovært og taleskriver Villads Andersen har med har sin debutroman, »København, udateret«, begået en oprigtigt bevægende, klump-i-halsen- og 100 procent troværdig debut om forulykkede far-søn forhold og klodens kamp for overlevelse.

Villads Andersen debutterer med bravour med sin dystopiske fortælling om en både personlig og global deroute. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Simone Lilmoes/Gyldendal
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er ingen grund til at pakke det ind i vat, trække spændingen og tærske langhalm eller på anden måde spankulere rundt om den varme grød.

33-årige Villads Andersen, radioværten, der engang var taleskriver for Mette Frederiksen, og som nu er sprunget ud som forfatter, har skrevet en debutroman, der har fortjent et stående bifald og fem fuldfede stjerner.

Værket. »København, udateret«, handler sådan nogenlunde kort fortalt om en mand ved navn Andersen, der som nyskilt og sygemeldt med stress, sorg og vrede slås med alt lige fra koncentrationssvigt og hukommelsestab til vrangforestillinger, druk og paranoia, men som mest af alt kæmper en kamp for at skrive et brev til sønnen Frederik, som han har mistet.

Hvorfor hovedpersonen har mistet sønnen, ved læseren først til sidst. Men spændingen om, hvorvidt der er tale om mord eller selvmord, eller om Frederik blot har valgt at vende sin far ryggen, løber som en smuk, snorlige, rød tråd fra start til slut og tilføjer Andersens personlige deroute en flot, fremadskridende motor af mærket suspense.

»Villads Andersen skriver nemlig kort, stramt og præcist, uden så meget pis og papir, og uden skyggen af dikkedarer.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Gyldendal.

Jerngrebsorganisering

Læg dertil, at Villads Andersen har valgt at folde historien ud i en semidystopisk fremtid, hvor den aktuelle klimakamp er trukket ud i ekstremerne, personificeret ved en mand ved navn Malthe Brodenberg. Han er leder af Bevægelsen, der gennem jerngrebsorganisering, Google-overvågning, moraliserende udskamning og gement politisk pres styrer slagets gang på en klode, der er ved at gå under.

Og ja, læg dertil, at Frederik var eller er glødende tilhænger af Bevægelsen og på aktivistisk vis kæmpede eller kæmper for alt det, Bevægelsen står for og kæmper for, hvilket Andersen ikke overraskende ikke gør.

Men til trods for, at det er ikke småting, der er på spil i »København, udateret«, så formår Villads Andersen hele tiden at holde tungen lige i munden, og på intet tidspunkt kammer bogen over og bliver en art socialrealistisk økodagbog fra en fortænkt sci-fi-virkelighed.

100 procent

Tværtimod. Som læser køber man 100 procent ind på projektet. Og det skyldes ikke mindst, at skitseringen af det forulykkede far-søn-forhold får mere plads end klodens kamp for overlevelse og derved skaber en identificerbar kampzone, hvad enten man spejler sig i Frederik, i Andersen eller i dem begge.

Faktisk er relationen mellem Andersen og Frederik så flot foldet ud, at bogens slutning producerer en gevaldig klump i halsen og en åndedrætsbesværet knude i brystet.

Sidst, men så sandelig ikke mindst, så skyldes stjerneregnen over »København, udateret«, som i øvrigt også foregår en hulens masse på Vestfyn, hvor både hovedpersonen Andersen og forfatteren Villads Andersen er vokset op, at romanen er skrevet i det sprog, den er skrevet i.

Villads Andersen skriver nemlig kort, stramt og præcist, uden så meget pis og papir og uden skyggen af dikkedarer. Det er bare lige på og derudad og lige præcis på en sådan måde, at man som læser bliver sin helt egen tube med fremkaldervæske og dermed selv kan vække alle de mange nuancer, der findes i alt det usagte mellem linjerne, til live.

Bravo! Sikke en debut! 5 stjerner!

København, udateret
Forfatter:
Villads Andersen. Sider: 194. Pris: 199,95. Forlag: Gyldendal.