5 stjerner: Her er grunden til, at man ikke skal dømme en bog på omslaget

Boganmeldelse: Hvad der udefra ligner (og sælges som) en mainstream masterkrimi, og som i begyndelsen virker som en lidt ligegyldig og i al fald meget langsom thriller, viser sig for den åbensindede og tålmodige læser at være en virkelig god roman.

Varmen og de uendelige vidder forrykker ens bevidsthed fra en rolig dansk gennemsnitshverdag til en øde, Mars-lignende udørk. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Gray/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis man konsekvent tager forlagenes rigide genreopdeling for gode varer, risikerer man indimellem enten at blive slemt skuffet over en misvisende varebetegnelse eller omvendt – og endnu værre: At snyde sig selv for litteratur, man havde kastet sig over med glubsk læselyst og nydt i fulde drag, hvis den havde været rubriceret som noget andet.

Det er britisk-australske Jane Harpers »Den fortabte mand« et ganske godt eksempel på.

Med sit populærkulturelle og glittede omslag med stemplet ’spændingsroman’ vil den afskrække mange potentielle læsere og formentlig lokke en del forventningsfulde fans af klassisk spændingslitteratur på udebane.

For selvom »Den fortabte mand« er en svedig, højspændt og plotdrevet dødsfaldshistorie, så er den så meget andet og mere end det. Den er først og fremmest en velskrevet skønlitterær roman om familierelationer, magtforhold, mandedominans, ensomhed og ødemarkskuller.

Den døde mand, det hele drejer sig om, og opklaringen af hans (måske unaturlige) endeligt er i virkeligheden det mindst interessante.

Mystisk dødsfald i outbacken

»Den fortabte mand« er med andre ord et fremragende portræt af en gruppe mennesker med indestængte følelser og udbrændte drømme og en minikopi af helt almindelige sociale samfundsstrukturer, hvor flertallets dominans og den stærkes ret sætter dagsordenen for alle. Indtil nogen siger fra.

Det salgbare referat af handlingen – af den slags, der oftest får plads på en bogs bagflap – kredser om et mystisk dødsfald midt ude i den australske outback.

Den mellemste af tre lokale og stedkendte brødre, Cameron, er fundet død, stegt op af solen i den sparsomme skygge fra et gammelt kors ved en myteomspunden kvægdrivers grav. Hvad der har fået Cameron til at forlade sin bil, der var fyldt op med vand og havde et velfungerende klimaanlæg, for at begive sig alene ud i the middle of nowhere, er der ingen, der fatter.

»Den Fortabte Mand« udkom på originalsprog i 2018 og men er først i denne måned udkommet i en dansk oversættelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Forlaget Alpha.

Frustrationer, fortvivlelse og skyldfølelse fylder en del hos de efterladte – de to brødre, enken, døtrene, de ansatte på den afsondrede gård langt fra alting, moren og måske også en kvinde, som den døde engang havde et omdiskuteret forhold til.

Historien er skrevet fra den ældste brors, Nathans, synsvinkel.

Han har tidligt forladt den fædrene gård, har forgæves forsøgt at få noget til at gro på de jorde, han har fået af sin (tidligere) svigerfar, han er blevet skilt, har måttet kæmpe for retten til at se sin søn og for at vaske et dårligt image af sig i forhold til den nærmeste fjerne bys indbyggere, og han drukner elendigheden i alkohol og afsondrethed.

I et adstadigt, sitrende sørgmodigt og psykologisk indsigtsfuldt tempo foldes en større fortælling ud, hvor Nathans og resten af familiens hemmeligheder gradvist afdækkes.

Jalousi og krænkelser

Romanen åbner og åbenbarer sig som noget, man kunne kalde en feministisk fortælling om forulempelser, faderbindinger og frygt, set med en umiddelbart fortabt midaldrende mands først flakkende, men efterhånden mere og mere fokuserede blik.

Jane Harpers fire romaner er udgivet i mere end 36 lande, og det er ofte det australske samfund og landskab, der danner ramme for hendes thrillere og kriminalromaner, herunder »The Dry« fra 2015 som netop er blevet filmatiseret og får verdenspremiere i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Forlaget Alpha.

Hvad der udefra ligner (og sælges som) en mainstream masterkrimi, og som i begyndelsen virker som en lidt ligegyldig og i al fald meget langsom thriller, viser sig for den åbensindede og tålmodige læser at være en virkelig god roman om arv og miljø, misforståelser og misbrug, jalousi og krænkelser, stolthed og stivnakkede (selv) opfattelser.

Samtidig formår Jane Harper at sætte det hele ind i en malerisk magisk ramme, hvor man mærker den australske hede og solen brænde gennem siderne og den tørre røde jord sætte sig i øjne og æselører, og hvor varmen og de uendelige vidder forrykker ens bevidsthed fra en rolig dansk gennemsnitshverdag til en øde, Mars-lignende udørk, hvor man er milevidt fra alt andet end »Den fortabte mand«.

Den fortabte mand
Forfatter: Jane Harper. Oversætter: Karsten Nielsen. Sider: 400. Pris: 250 kroner Forlag: Alpha.