5 stjerner: Efter disse 200 vidunderlige sider bliver man fortrøstningsfuld på litteraturens vegne

AOK
Litteratur
Anmeldelse

Boganmeldelse: Med Lotte Kirkebys lille intense roman »Hvis man ikke vidste bedre«, om tid, tab og en kvinde, der agerer tilskuer i sit eget liv, kommer litteraturåret 2022 godt fra start, skriver Berlingskes anmelder.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Her på kanten af et nyt år, hvor man uvilkårligt ser tilbage på det, der var, måler og vejer, vurderer og reflekterer, og hvor man alt efter temperament og tingenes tilstand med større eller mindre optimisme og nyfigen letsind springer ud i det nye, kan man forhindre faldulykker og farlige mellemregninger med en lille litterær faldskærm af en roman: Lotte Kirkebys intense »Hvis man ikke vidste bedre«.

På 200 vidunderligt velskrevne sider folder bogen sit stof ud som en dalende baldakin i himmelrummet mellem fortid og nutid, så tempoet fra hverdagen sænkes, og man med et beroligende læse-luntetrav svæver nedad og fremad mod og med en tro på bedre tider. For man kan ikke blive andet end fortrøstningsfuld på litteraturens – og måske i sidste ende livets – vegne, når man får sådan en litterær perle i hænderne.

Lotte Kirkeby skriver stærkt og smukt og bedre end de fleste. Hun formår den svære kunst at gøre lange sætninger med den ene bisætning efter den anden ikke bare letlæselige, men vægtløse og afrundede og en nydelse at springe ind i 2022 med.

»Hvis man ikke vidste bedre« er en roman om tid og tab, skrevet som et tilbageblik på det, der var, og et øjebliksbillede på det, der er.

Dramatisk brud

Hovedfiguren og jegfortælleren er en ældre kvinde, der er flyttet tilbage til den provinsby, hvor hun i en årrække boede med mand og barn, arbejdede som fødselslæge på det lokale hospital og forgæves forsøgte at blive en del af fællesskabet.

Men kvinden har – grundet datidens klasse- og kønskonventioner samt forhold til sin egen mor, hvilket kun antydes – svært ved at indgå i tætte relationer til andre. Hun har livet igennem stået på sidelinjen, eller det føler hun i det mindste, og har betragtet livet, andres såvel som sit eget, som en tilskuer.

Hvad der skete, så hun endte med at flytte fra den mand, hun for længe siden var dybt forelsket i, og den datter, hun engang var forbundet med, afdækkes gradvist. De faktiske hændelser er dog ikke den egentlige årsag til det dramatiske brud.

Hendes flugt skyldtes alt det, der var udenom eller snarere indeni, hendes selvfølelse og væren i nuet, hendes (og alle andres) forsøg på forstillelse og afmagt over for det, der måske ikke kan kaldes sandheden eller ægtheden, men velsagtens nærheden.

»På 200 vidunderligt velskrevne sider folder bogen sit stof ud som en dalende baldakin i himmelrummet mellem fortid og nutid, så tempoet fra hverdagen sænkes, og man med et beroligende læse-luntetrav svæver nedad og fremad mod og med en tro på bedre tider,« skriver Berlingskes anmelder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gutkind Forlag.

»(…) dengang tænkte jeg, at det meste af det, man gik rundt og spurgte hinanden om, var noget, man alligevel ikke ville vide, som var lige meget, og så blev man nødt til at lade, som om man lyttede, og prøve at ligne en, der mente, at det var vigtigt.«

Men: »(…) måske vil alle mennesker gerne spørges, selv om alle de ting, som vi fortæller hinanden, altid skjuler noget andet, selv om der altid er en historie, som ikke bliver fortalt, og så kan det måske alligevel være lige meget.«

Om det er dét, lige meget, må den enkelte afgøre med sig selv. Lotte Kirkeby fortæller heldigvis uden at være blevet spurgt, og skjult bag den enkle historie om en kvinde, der er vendt tilbage til åstedet for at finde sig selv og det, der var, ligger der lag af andre fortællinger, som ikke direkte bliver fortalt, men som – hvis man ikke vidste bedre – gør romanen desto større, end den syner.

Hver enkelt scene, eller næsten, er som en sammenfoldet faldskærm, der folder sig ud med et bevidsthedsudvidende ryk, når man når ned eller op eller ud i den rette læsesfære og afkoder metaforen eller antydningerne af de bagvedliggende historier.

Så spring bare, 2022 er litterært kommet glidende godt fra start, og denne roman kan holde én svævende i luften længe.

Hvis man ikke vidste bedre
Forfatter: Lotte Kirkeby. Sider: 207. Pris: 250 kroner Forlag: Gutkind.