4 stjerner: Portræt af Isam B. er meget mere end blot en rosenrød fortælling om den brune verdensstjerne fra Vestegnen

AOK
Litteratur
Anmeldelse

Boganmeldelse: Isam »B« Bachiris biografi og familiefortælling er – særligt takket været Tarek Omar, der evner at samle trådene – en vellykket fortælling, der dygtigt fortæller historien om sangerens ophav, opvækst og religiøse vækkelse.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da jeg holder denne bog i hånden for første gang, kan jeg ikke lade være med at tænke: »Åh nej, bare dette nu ikke er 320 siders interview og sniksnak om Isams meritter med gruppen Outlandish«. Mine fordomme bliver dog heldigvis hurtigt gjort til skamme.

Primært af to årsager: Den måde »Fædreland« er bygget op på samt Tarek Omars flydende pen. Forfatteren og journalisten Tarek Omar har nemlig indgående interviewet Isams far, Mustapha, og Isam selv i timevis.

Disse interview er så senere blevet skrevet ud, ikke som en slags lang og søvndyssende talestrøm, men omsat til små kapitler i en form, som minder meget om romanens.

Dette gør læsningen af »Fædreland« yderst fængende og letlæselig fra start til slut. Uden at jeg på noget tidspunkt føler, at forfatteren overdramatiserer eller pynter på sit stof for at gøre det ekstra spiseligt.

Asfaltarbejder

Bogen falder i tre vidt forskellige dele. Først del omhandler Mustaphas rejse i slutningen af 1960erne, væk fra det ludfattige og landlige Marokko og ind i Europa, som skriger på udenlandsk arbejdskraft. Efter en periode som hårdtarbejdende asfaltarbejder i Tyskland og et kort ophold i Holland ender han i København.

Her får han fast arbejde, lærer sproget, gifter sig, stifter familie. Denne rejse er desuden ofte fortalt med et blik for det humoristiske.

For nu blot at nævne én enkelt episode, så arbejder Mustapha på et tidspunkt sammen med nogle marokkanske kollegaer, og da chefen en dag byder sit sjak velkommen med et »Godmorgen, venner«, misforstår sjakket denne hilsen som »Godmorgen, kvinder« og farer i flint, indtil misforståelsen bliver udredt.

Der er flere af denne slags situationer i første halvdel af »Fædreland«, som giver et ganske solidt indblik i at være den »fremmede« i København med dertilhørende sproglige barrierer.

Trekløveret

Bogens næste del handler om Isam Bachiris opvækst, der begynder i en lille lejlighed på Nørrebro og videre til et toplanshus i Brøndby Strand. Igen fortæller Tarak Omar denne historie i kortvarige glimt bundet op omkring det episodiske.

Holdt ud i strakt arm og set lidt på afstand er anden del i komprimeret form historien om en genert og introvert dansk dreng med marokkanske rødder, som drømmer om at blive en international fodboldspiller.

Det er gennem interessen for fodbolden, at Isam i sine teenageår render tilfældigt ind i Waqas og Lenny. Et trekløver, der senere bliver til rapgruppen Outlandish, da de tre knægte ud over en glødende interesse for fodbold også udvikler et stærkt interessefællesskab for amerikansk hiphop og senere breakdance.

Dansen opgiver de dog hurtigt og kaster sig snart over musikproduktion og udarbejdelsen af raptekster i et lille hjemmegjort studie i Karlslunde.

Tredje og sidste del omhandler så op- og nedturene for musikgruppen Outlandish. Dette er også fortællingen om, hvor meget fart der kan være i musikindustrien, når man som artist lander sit første store hit.

Forfatteren og journalisten Tarek Omar har interviewet Isam B. og dennes far i timevis. Det er der kommet en ganske fin bog og interessant fortælling ud af, da Omar skriver kort, præcist og levende om ophav, opvækst og opstigning på hitlisterne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gyldendal.

Desuden beretningen om: 1) Hvordan det evigt brændende lys på scenen kan slukke den indre kreative gnist og 2) hvordan et årelangt venskab kan gå i opløsning, uden at nogen egentlig aner hvorfor.

Jeg får lyst til at tilføje et punkt tre og punkt fire, fordi der tematisk foregår virkelig meget i denne afsluttende del.

Blandt andet, fordi bogen er en beskrivelse af en langsom vækkelse af den mere spirituelle side i den voksne Isam, samt af hvordan Outlandish bliver trukket ind i mediemøllen 11. september 2001 og igen under Muhammed-krisen i 2005.

Årsag: Isam og Waqas er begge muslimer. De er dog ikke helt ublu ved at deltage i den politiske debat. Til et awardshow i 2003 gjalder det fra deres mikrofoner: »Fuck Bush, fuck Blair og fuck Fogh«. Og i bogen konstaterer Isam tørt efterfølgende: »Ikke den mest raffinerede kritik, det erkender jeg, men vi sagde fra over for det, som vi opfattede som forkert (…)«.

En lettere slidt kritikerkliché kunne være, at denne bog stritter i alt for mange retninger: Ophav. Opvækst. Opstigning på hitlisterne.

Det synes jeg nu bestemt ikke den gør, altså stritter, og det er Tarek Omars fortjeneste. Han formår med sit sproglige overskud at samle trådene. Kort sagt, »Fædreland«  er en velturneret tretrinsraket.

En læseværdig sag om den marokkanske gæstearbejder Mustapha, der slog rødder i Danmark og fik sønnen Isam, som med sine to bedste venner var med til at danne et band i Brøndby, der for 20 år siden skabte masser af ørehængende hits.

»Fædreland«
Forfatter: Isam Bachiri i samarbejde med Tarek Omar. Sider: 320. Pris: 299,95 kroner Forlag: Gyldendal.