2 stjerner: Forfatterens fantasier om Katherine Diez og en hemmelig anmelderloge, ender som en impotent provokation

AOK
Litteratur

Spændt op til dødssyg lir? Jacob Skyggebjergs fortælling om en hemmelig litteraturloge, og hans ivrige forsøg på at provokere med porno og latterliggørelse af de danske boganmeldere, ender desværre med ufrivilligt at trætte, skriver Berlingskes anmelder, Jacob Ørsted.

Jacob Skyggebjergs sjette roman, »Inderkredsen«, lægger indledningsvist nogenlunde interessant fra land. Bogens hovedperson, den 37-årige litteraturforsker Patrick Sørensen Falk, bliver nemlig optaget i en hemmelig loge anført af Tudse, den øverste alfahan i det akademiske hierarki på det litteraturvidenskabelige fakultet i København.

Logen udgøres af fem mænd, der alle arbejder eller bijobber som anmeldere på de store dagblade, og det er selveste Tudse, der bestemmer, hvor mange stjerner en nyudkommen bog skal have. Og skal anmelderne i logen så læse de bøger, de anmelder? Nej da, det er ikke nødvendigt, får vor hovedperson at vide, bare læs lidt hist og pist, kig på omslaget og læs pressemeddelelsen – og skriv så din anmeldelse.

Patrick bliver altså en del af den elite, der ud fra Tudses dessiner kan afgøre, hvem der er hot, og hvem der er not i det litterære landskab.

Parodi på Rothstein

Denne konspiratoriske gimmick fra Jacob Skyggebjergs side indeholder også karikerede personer fra anmeldermiljøet. Logens medlem Bertel Zetterwall er helt åbenlyst en parodi på Weekendavisens Klaus Rothstein. Ikke fuldstændig latterliggjort, men heller ikke just noget skønmaleri. Og Skyggebjerg er heller ikke bleg for at rode rundt med rigtige forfattere. Det er eksempelvis logens fortjeneste, at en digter som Cecilie Lind er blevet båret frem og har fået succes på grund af anmeldernes fem stjerner på samtlige af hendes udgivelser.

Således er bogen i starten et forsøg på et satirisk blik på litteraturmiljøet i Danmark – dog uden på noget tidspunkt at blive rigtig morsomt eller lattervækkende. Skyggebjerg er katten, der danser om den varme grød. Han synes gerne at ville bide til bolle som en rigtig bad boy, der udstiller og latterliggør miljøets nulevende personer gennem satiren, men alligevel ikke rigtig viser tænder og bider igennem for alvor.

'Nu vil jeg skrive min mest grænsesøgende og provokerende roman til dato', synes mantraet at have været for Jacob Skyggebjerg, da han satte sig til tasterne for at skrive bogen 'Inderkredsen'. De mange sider om sæd, masturbation og penetration bliver dog hurtigt trættende og enerverende. Fold sammen

Der går heller ikke længe, før romanen forlader ideen om et koordineret og topstyret boganmeldermiljø. Det er nærmest, som om Skyggebjerg opgiver sit udgangspunkt – måske fordi der ikke kan koges mere suppe på det ben?

Skema-sex

Snart er vor hovedperson i stedet centrum for en dyster fortælling om pornoafhængighed og moralsk forfald. Patrick og hustruen Karen er i gang med fertilitetsbehandling. Sexlivet er blevet skemalagt, og det er træls for den virile fyr.

Det starter i det stille. Patrick, der, mens konen sover, lister sig ud på badeværelset med mobilen i hånden og ser hård porno, mens han river i bananen. Patrick, der fantaserer om et besøg på bordel, mens han alligevel er i Odense for at undervise. Billederne af pigen på bordellets hjemmeside minder ham nemlig om Berlingskes boganmelder Katherine Diez (Hun optræder i romanen under navnet Ditte Corfitz).

Den kloge – men også dybt uempatiske – akademiker synker så dybt ned i pornografiens sorte hul, at selv ægteskabet med Karen går i stykker, da Patrick forelsker sig i en tysk pornostjerne. Det ene kapitel om porno og sex overtager nu det næste. Og endnu engang synes Skyggebjerg at være optaget at skrive som en grænsesøgende bad boy, når det kommer til de minutiøse beskrivelser af Patricks seksuelle eskapader og dybe penetreringer af rumænske og afrikanske prostituerede. Driver sæden ned af alle bogsiderne? Jovist! Trættende læsning? Ja! Er det tilnærmelsesvist spændende? Nej.

Romanen kunne sikkert have sat sindene i kog for 50 år siden.

»Bogen, der vil ryste Danmarks bedre borgerskab!« ville anmelderne på dagbladene sikkert have skrevet. I 2021 er »Inderkredsen« i sit ivrige - men halvbagte - forsøg på at være et stykke provokerende pornolitteratur og en latterliggørelse af de lærde litteraturforskere ikke en vitaminpille, der sætter interessante tanker i gang på min øverste etage, men ender desværre med at fremstå som en enerverende sovepille. Gab!

Inderkredsen
Forfatter:
Jacob Skyggebjerg Sider: 378 Pris: 300 kroner Forlag: Gladiator