Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

København må ikke blive en farlig by at cykle i

Trængsel, hurtige løbehjul og en rådden cykelkultur. Antallet af tilskadekomne cyklister stiger. Det skal vi tage alvorligt. For der er mange grunde til, at København ikke må sætte sit ry som verdens bedste cykelby over styr.

Noget tyder på, at både trængsel og dårlig cykelkultur gør livet farligt for cyklisterne i København. Der forlyder dog ikke noget om, at cyklisterne på billedet ikke skulle køre pænt efter reglerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Lørdag begyndte Tour de France. En sportsbegivenhed og et kulturfænomen, der trækker millioner af fans til både landeveje og TV-skærme hvert år. I 2021 lyder startskuddet til kæmpebegivenheden i København. Ud over et gedigent lobbyarbejde ville det ikke kunne have ladet sig gøre, hvis ikke København verden over er blevet profileret som verdens bedste cykelby.

Titlen blev endnu en gang slået fast, da byplanlægningsvirksomheden Copenhagenize for en uge siden offentliggjorde listen over de mest cyklistvenlige byer i verden.

De mange københavnere, der hver dag tager cyklen, gør daglig noget godt for både sig selv, miljøet og København. For der er bud efter grønne løsninger verden over, og de cyklende danskere er ikke blot en turistattraktion i sig selv, det er også en vigtig platform og forretning for hovedstaden.

Til oktober er København vært for klimatopmødet, C40. Her mødes borgmestre, forretningsfolk og klimaeksperter fra 40 storbyer verden over. Mange af dem har mistet den grønne tålmodighed over for deres nationale parlamenter og leder derfor efter konkrete løsninger, som byerne selv kan implementere. Igen er København med alle sine cyklister en inspiration for de mange politikere og har fået den betydningsfulde post som værtsby.

»Hug en hæl og klip en tå er ofte strategien, når mange cyklister skal hurtigt frem i trafikken.«


Men der er en bagside af medaljen. For noget tyder på, at både trængsel og dårlig cykelkultur gør livet farligt for cyklisterne i København.

I 2018 kom 218 cyklister til skade i trafikken. Det er det højeste antal siden 2004. Det viser en ny opgørelse fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune. Årsagen skal ifølge forvaltningen blandt andet findes i det gode vejr i 2018, som var en medvirkende faktor til, at der blev cyklet 3,6 pct. mere i København sidste år end året før. Flere cyklister er godt. Flere tilskadekomne er rigtig skidt.

Der er et stort potentiale i, at København fortsat er verdens bedste cykelby. Motion, klima, trængsel. De nære argumenter er mange. Men grønne investeringer, branding og klimadiplomati vejer også tungt. Derfor må Københavns Kommune tage bagsiden af medaljen alvorligt. København må ikke blive en utryg by at cykle i. Der skal være gode forhold for cyklister. Det gælder cykelstier og svingbaner, men også et ordentligt regelsæt for f.eks. løbehjul og andre hurtigkørere på cykelstierne. Der er meget godt at sige om løbehjul. Det er klimavenlig deleøkonomi og nytænkning, der bogstaveligt talt flytter os som by. Men der bliver nødt til at være bedre regler for færdsel på de hurtige hjul, lige som de ikke må være smidt rundt på gader og stræder til fare for andre trafikanter.

Og så er der cyklisterne selv. Mange har en rådden cykelkultur. Hug en hæl og klip en tå er ofte strategien, når mange cyklister skal hurtigt frem i trafikken. De færreste er hellige på den konto. Det er som om, reglerne bliver lettere at bøje, når man kører på cykel og selv skal nå frem i myldretiden. Man ville jo aldrig snige sig frem i et højresving i bil, hvis der var rødt eller tage turen over fortovet. Men den frihed tager mange cyklister sig desværre, og det giver farlige situationer. Både for dem selv og for andre.

Hvis København skal blive ved med at være verdens bedste cykelby, kræver det både trafikal nytænkning, og at alle hanker lidt op i sig selv og tager hensyn til både regler og andre i trafikken.

METTE ØSTERGAARD