Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Velfærden er en fælles opgave – ikke bilisternes

»Det er ikke rimeligt, at bilisterne, der allerede i dag betaler +50 milliarder kroner i bilafgifter, skal finansiere kommunale velfærdsopgaver via p-billetten,« skriver Dennis Lange fra FDM. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix

Københavns overborgmester Frank Jensen gør i søndagens Berlingske (9. feb.) endnu et forsøg på at holde fast i de 200 millioner parkeringskroner, som kommunen står til at skulle aflevere til staten. Penge, som København ifølge borgmesteren har brug for til både skoler og anden kommunal service og til investering i den kollektive trafik, herunder udbygningen af Metroen. »Derfor er det ikke fair, at staten tager parkeringsindtægter, som vi skal bruge til at investere for at undgå trængslen,« siger Frank Jensen.

Skulle man tidligere have været i tvivl, er overborgmesterens tale en ren tilståelsessag: parkeringsindtægterne er en kommunal pengemaskine – en ekstra indtægtskilde for kommunerne.

Der kan være god grund til, at kommuner som København ønsker at regulere færdslen og mindske trængslen med betalingsparkering og parkeringskontrol. Men det er ikke rimeligt, at bilisterne, der allerede i dag betaler +50 milliarder kroner i bilafgifter, skal finansiere kommunale velfærdsopgaver via p-billetten. Det er nu engang en fælles opgave for samfundet og kommunekasserne. Også i København.

Kommunernes parkeringsindtægter er de senere år vokset støt, og nærmer sig samlet en milliard kroner om året. Alene Københavns Kommune fik i 2018 samlet 617 millioner kroner ind fra parkering.

Da den daværende regering vedtog at »konfiskere« 70 procent af kommunernes parkeringsindtægter, var det netop for at fjerne kommunernes incitament til at skrue på parkeringsskruen. Men det betyder ikke, at parkering i stedet skal være en statslig pengemaskine. Uanset i hvilken kasse, pengene havner, bør de gå til mere og bedre parkering. FDM har tidligere foreslået, at pengene øremærkes til parkering og eksempelvis placeres i en statslig fond, hvor kommuner kan søge om penge til mere og bedre parkering der, hvor behovene er størst, eller til »parkér og rejs«-anlæg uden for de større byer.

Dennis Lange, juridisk konsulent i FDM