Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Udbyd togdriften i Danmark

Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan det både er billigere og hurtigere at flyve til »Nordens Paris« fra hovedstaden, end det er at tage toget - især i disse tider, hvor klimaet står så højt på dagsordenen, skriver Martin Voergaard. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Danmark er i bred forstand kendt som et foregangsland, målt på forskning, klima og jeg kunne blive ved. Jeg kan derfor ikke begribe, hvorfor vi stadig er sådant et uland målt på vores offentlige transport. Det har måske skabt vores gode cykelkultur, fordi det er hurtigere at cykle tværs over landet end det er at tage toget. Denne tilstand har været stillestående så længe, jeg kan huske.

Jeg er stadig studerende og skulle jeg vælge at stige på DSB-toget i stedet for flyet mod Aalborg fra København, har jeg ikke overraskende tabt tid, men forbløffende nok også tabt penge. Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan det både er billigere og hurtigere at flyve til »Nordens Paris« fra hovedstaden, end det er at tage toget - især i disse tider, hvor klimaet står så højt på dagsordenen.

Finansministeriet har afskrevet DSB som kritisk infrastruktur, derfor kan det argument heldigvis ikke genbruges efter det mislykkede Radius-salg. DSB er i dag den som »bare« kører med togene og gennem en årrække har de »bare« ikke gjort det godt nok. Dette tror jeg, at en del danskere kan nikke genkendende til.

Dette leder mig til min pointe: at vi bør udbyde privilegiet at servicere danskerne med togdrift til andre private aktører.

Normalt brokker man sig, fordi man ønsker forbedringer. Dette vil ethvert selvstændigt firma med respekt for sig selv omgående reagere på.

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange, jeg har hørt folk ytre sig negativt om DSB.

De Danske Statsbaner har udvist nul handling, hvis man spørger mig. Deres løsning var at kontakte en bunke reklamefolk, som blot har prøvet at re-brande DSB med, at det er hyggeligt at rejse med tog. Det munder så ud i, at man laver lange og sikkert dyre reklamekampagner med Thomas Blachman og diverse bloggere.

Problemet med at rejse med DSB er ikke mængden af bloggere i toget, men at det stadig er lige så dyrt og langsomt at rejse med DSB.

Martin Voergaard, medlem af Venstres Ungdom, Frederiksberg