Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Sas og provinsen

»Så længe den danske stat er hovedaktionær i SAS og indirekte understøtter Kastrup Lufthavn, forvrænges konkurrencevilkårene til skade for danskere med rejsebehov,« skriver Torben Bach Sørensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis man ønsker at flyve med SAS fra Jylland til udlandet, skal man oftest via Kastrup Lufthavn.

Det forlænger flyvetiden og fordyrer omkostningerne.

Kastrup Lufthavn ejes af staten med 39,2 procent og af Copenhagen Airports Denmark (CAD) med 59,4 procent. ATP er medejer og partner i CAD.

De sidste 1,4 procent ejes af private investorer.

Da staten også ejer over en femtedel af SAS, der som bekendt har Kastrup Lufthavn som primært knudepunkt eller hub, er jeg som jyde derfor medejer af et flyselskab og en lufthavn, der i praksis ikke giver mig mange rejsefordele.

Nutidens jyder, både private og erhvervsfolk, vil ligesom københavnerne imidlertid hurtigst muligt frem til deres destinationer.

Hamburg, Amsterdam, Paris, London og Frankfurt er derfor oftest langt vigtigere hubs for ruter ud af Europa end Kastrup.

Vi har derfor behov for, at staten og SAS ikke på forskellig vis blokerer for direkte ruter fra for eksempel Tirstrup og Aalborg til europæiske byer, herunder især ovennævnte hubs.

For eksempel er det ikke muligt at flyve direkte fra Tirstrup eller Aarhus Lufthavn til Heathrow, Schiphol eller Frankfurt og Paris, der har oversøiske flyruter til alle verdensdele.

Jeg har derfor ikke behov for at støtte SAS mere.

Jeg erkender, at staten og ATPs medejerskab af Kastrup Lufthavn og SAS kan koste mig nogle kroner, hvis SAS går konkurs eller privatiseres.

Kastrup Lufthavns økonomi er dog primært et hovedstadsproblem, man må klare i København.

Derfor vil jydernes tabte skatte- og ATP-kroner være givet godt ud, hvis Tirstrup, Aalborg og Billund på frie konkurrencevilkår kan åbne for andre flyselskaber med direkte ruter til flere europæiske destinationer inkl. de meget store internationale hubs.

Så længe den danske stat er hovedaktionær i SAS og indirekte understøtter Kastrup Lufthavn, forvrænges konkurrencevilkårene til skade for danskere med rejsebehov. Danskere, der ikke bor tæt på Hovedstaden.

Det må stoppe.

Torben Bach Sørensen, Grenaa