Regeringen retter nu sit fokus på at give borgerne en værdig død. Det er ikke så tosset. Et fokus på den værdige død indebærer også den fordel for regeringstoppen, at selvom regeringen også på dette område skulle begå løftebrud, så er det ikke forventeligt, at der kommer klager fra den direkte berørte.
Men måske skulle regeringen alligevel vise lidt større interesse for at give borgerne et værdigt liv. Dette gælder ikke blot minkavlere og kræftpatienter, men også (uden sammenligning i øvrigt) de borgere, der netop nu må opleve en respektløs og nedværdigende behandling i forbindelse med absolut tåbelige ejendomsvurderinger. Jeg har i forvejen en livstruende hjertesygdom og kom forleden hjem fra hospitalet efter en operation for tarmslyng. Her kunne jeg konstatere, at skattemyndighederne også leverer tåbelige ejendomsvurderinger i mit område. Det havde ingen gavnlig indflydelse på mit velbefindende.
Hvornår indser regeringen det for berettiget at give det nye, fire milliarder kroner dyre vurderingssystem den værdige død, som de fleste skatte- og it-eksperter er enige i, at systemet fortjener?
Jens Christiansen, Allerød
En ussel kapitalisme
Det er dog en ussel form for kapitalisme, som skatteminister Jeppe Bruus (S) forsvarer, når han mener, at det er helt i orden, at en grund vurderes efter dens maksimale udnyttelse. Ikke efter, hvad den bruges til i dag.
Han henviser til en grund i Valby, vurderet til over 25 millioner kroner, fordi der – teoretisk – kan bygges en boligblok på den.
Men, det gør der jo meget sjældent. Vi husejere køber ikke hus for at spekulere i maksimal bebyggelse, videresalg og overskud, men for at bo der!
Ministeren vil gøre alt op i penge. Men boligen er andet end penge, faktisk mest af alt; andet end penge. Boligen er vores base, rammen om vores familieliv, vores tryghed og sikkerhed. Vores hjem.
Ikke desto mindre skal vi beskattes, som om vi alle sammen er ejendomsspekulanter, der alle døgnets timer lever i en evigt jagt efter den maksimale profit.
Det er da en syg måde at værdisætte folks hjem og liv på.
Kan en socialdemokrat slet ikke se det?
Søren Revsbæk, Næstved
Roadpricing på ladcykler?
Hvis du ejer en bil og bor i København, har du uden tvivl mærket det pres, som byens parkeringsudfordringer har medført. Tænk, hvis bilister skulle begynde at parkere deres køretøjer på cykelstier eller fortove, så ville der være ramaskrig. Men i København ser vi, at cykler, og i særdeleshed ladcykler, indtager bilernes parkeringspladser, og denne tendens skaber grobund for konflikt og yderligere trængsel.
For dem, der ikke er bekendt med omfanget af problemet, lad mig komme med et par tal: København huser nu næsten 40.000 ladcykler. Dette tal overgår endda antallet af babyer i byen! Lad det synke ind et øjeblik. Med kun 152 dedikerede pladser til ladcykler, kan man nemt forestille sig, hvor disse tusindvis af ladcykler ender – på bilernes parkeringspladser.
Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune bekræfter faktisk, at ifølge færdselsloven har cykler ret til at parkere de samme steder som motorkøretøjer. Denne udfordring intensiveres af det faktum, at antallet af parkeringspladser allerede er på vej ned i København. Hvis denne tendens fortsætter, kan København blive en by, hvor bilens tilstedeværelse bliver mere og mere begrænset.
Denne udvikling kan potentielt skade tusindvis af familier, der er dybt afhængige af deres biler. Bilens vigtighed rækker ud over blot transport: Den kan betyde alt for en families trivsel, udfoldelsesmuligheder og daglige logistik. For mange er bilen også en vital del af arbejdet, og begrænset mobilitet kan derfor have konsekvenser for erhvervslivet og produktionen.
Det er vigtigt at anerkende, at det ikke er cyklisternes fejl. Men konsekvenserne af denne tendens kan ikke ignoreres. Hvordan vil politiet for eksempel håndtere regler om tidsbegrænset parkering for cykler, der mangler p-skiver? Bilister i København er blevet andenrangsbrugere af deres egne parkeringspladser.
Måske er det tid til flere specifikke parkeringsområder for cyklisterne. Færdselsloven bør i hvert fald revurderes nu, inden det løber løbsk. København bør overveje at genskabe en balance mellem cykler og biler, så ingen føler sig forfordelt, og byens infrastruktur kan bruges optimalt af alle dens indbyggere.
Peter Hjorth, medlem af Amager Vest Lokaludvalg, formand for Ørestad Syd Borgerforening



