Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Novo Nordisk: Vi er bevidst om vores samfundsansvar

Novo Nordisk fører en ansvarlig prispolitik i USA, skriver adm. direktør Lars Fruergaard Jørgensen i et svar til Birgitte Erhardtsen.

Adm. direktør Lars Fruergaard Jørgensen, Novo Nordisk: Vi er vores samfundsansvar bevidst. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix 2018 Fold sammen
Læs mere

I en klumme i Berlingske Business 28. december spørger journalist Birgitte Erhardtsen, om der ikke er grænser for, hvor mange penge man (læs: Novo Nordisk) kan tillade sig at »hive op af lommerne« på syge mennesker. Hun synes at mene, at Novo Nordisk med sin prispolitik i USA ikke er sig sit samfundsansvar bevidst. Det mener jeg, at vi er.

Til de amerikanske offentlige sundhedsordninger sælger vi til priser som dem, vi kender fra andre vestlige lande.

Til de store indkøbsorganisationer, som køber medicin på vegne af de private sundhedsforsikringsselskaber, giver vi ligeledes store rabatter for at sikre, at vores medicin kan nå ud til så mange mennesker som muligt. I 2017 gav vi i gennemsnit 64 pct. i rabat på vore produkter.

Desværre er der alligevel mennesker i USA, som har svært ved at betale for deres medicin. Det er ofte mennesker med kroniske sygdomme, som ikke kvalificerer til en af de offentlige sundhedsordninger og som af forskellige grunde enten ikke har en privat forsikring eller har forsikring med dårlig dækning for medicin. Det er et alvorligt problem, især for mennesker som har brug for et essentielt lægemiddel som insulin.

Til de mennesker tilbyder vi via Walmart og flere af de store apotekskæder human insulin til en pris på 25 dollars, hvilket svarer til en daglig behandlingsomkostning på nogle få dollars. Desuden har vi ordninger, hvorigennem man kan søge om refusion af udgifterne til andre af vore produkter.

Det løser desværre ikke det grundlæggende problem, at USA har et dyrt og ineffektivt sundhedssystem med mange mellemmænd. Men der er et sikkerhedsnet under mennesker med diabetes, som af den eller anden grund kommer i klemme i systemet.

Det synes jeg godt, at vi kan være bekendt. Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør, Novo Nordisk A/S