Vi har tidligere stillet spørgsmålstegn ved den årlige statsstøtte via DIS-ordningen til danske rederier på omkring to milliarder kr. Svaret fra formanden for Danske Rederier i Berlingske 18. juli var en række velkendte påstande, som dog ikke holder til et nærmere eftersyn.

Det er rosværdigt, at formanden vil rydde op i myter til fordel for fakta, det kan vi kun bifalde. Men det er ikke rigtigt, at et flertal af de konkurrerende lande har ordninger, som svarer til DIS. Os bekendt har kun Danmark et krav om, at den danske sømand skal sejle på et dansk flaget skib for at være skattefri – hvilket er særdeles konkurrenceforvridende for danske søfarende. Deres udenlandske kolleger kan sejle hvor som helst og være skattefrie.

Når formanden skriver, at 44 pct. af de søfarende er danske, er det kun rigtigt, fordi man nu blander færgefart mellem danske øer sammen med skibe i international fart. A.P. Møller – Maersk, Danmarks absolut største rederi, har mindre end 600 danske søfarende, hvad svarer til omkring fem pct. af alle søfarende i rederiet.

De økonomiske vismænd har tidligere argumenteret for, at støtten til danske rederier er alt for stor og giver så ringe effekt på trods af valutaindsejlingen, at selv en udflagning af alle DIS-skibe til udlandet ikke behøver at få negative følger for Danmark. Set i lyset af vismændenes opfordring og de store subsidier, er det på tide at foretage en grundig evaluering af effekten, og man bør forbedre den årlige opfølgning, så den viser den reelle størrelse på støtten, f.eks. per rederi og udviklingen i effekten på nogle bestemte parametre som dansk beskæftigelse på DIS-skibe og dansk beskæftigelse i relevante landjob. Landjob som ikke er underlagt forsker-skatteordninger. Dette kræver også en opdatering af begrebet Det Blå Danmark, og hvem der reelt har nytte af statsstøtten til danske rederier.

Skal der ryddes ud i myterne, er en gennemgribende evaluering nødvendig, hvilket Danske Rederier bør støtte, set i lyset af deres ønske om fakta, i stedet for myter i debatten. Vi glæder os til at se de reelle tal for støtten.

Kurt Rye Damkjær, kaptajn, tidligere rektor for Svendborg International Maritime Academy, SIMAC, Niels Tolstrup, shippingmand, ejer af Strategic Advising, og Ole Ingrisch, konsulent og tidligere havnedirektør i Esbjerg