Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Københavnske virksomheder trækker igen Sorteper

Med de nye parkeringsregler bliver det nu endnu sværere at drive virksomhed og være medarbejder i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Virksomheder, der må flytte ud af København, arbejde og møder, der må afbrydes, og bøder i massevis til hårdtarbejdende medarbejdere. Det kan blive konsekvensen af de nye parkeringsregler, som Københavns Kommune vil indføre i Valby, Nordvest og på Islands Brygge.

Som Berlingske beskrev for nylig, begrænses parkeringen nu i disse områder til tre timer. P-skiven skal dermed sættes på ny hver tredje time, hvis man ikke vil have en bøde.

Med de nye regler bliver det nu endnu sværere at drive virksomhed og være medarbejder i København. Særligt for de virksomheder, der ligger langt fra offentlig transport, eller har medarbejdere, for hvem offentlig transport ikke er en mulighed.

Jeg er selv privilegeret, for jeg driver en virksomhed tæt på offentlig transport. Langt de fleste af mine medarbejdere kan tage toget eller bussen på arbejde. Men det ville være fuldstændig uholdbart, hvis hovedparten af mine medarbejdere eller samarbejdspartnere skulle gå midt i møder eller hele dagen huske på at justere p-skiven hver tredje time.

Det er heller ikke mange måneder siden, at det blev foreslået at hundreddoble prisen for en beboerlicens i København. Forslaget blev heldigvis stemt ned med et brag, men det viser, at der hersker en forestilling om, at bilisterne repræsenterer noget skidt i vores samfund.

Derfor er det også på tide, at flertallet i Københavns Kommunes borgerrepræsentation indser, at bilen er et redskab til at få dagligdagen til at hænge sammen for mange familier i hovedstadsområdet. Det er hovedparten af Borgerrepræsentationens holdning, at København skal være en blanding af erhverv og boliger. Men uden bilen vil det simpelthen ikke være muligt at få dagligdagen til at fungere for medarbejderen, når offentlig transport, bopæl og arbejdsplads ikke går op i en højere enhed.

Og hænger dagligdagen ikke sammen med jobbet, så må jobbet vige. Derfor er de nye parkeringsregler en ommer, hvis vi ønsker et velfungerende erhvervsliv i København.

Poul Skadhede, koncerndirektør i Valcon A/S og formand for DI hovedstaden