Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Kampen om den afhængige nikotinforbruger

I gamle dage svarede tobaksindustrien på udbredelse om helbredsrisiko ved rygning med introduktion af filteret, light-cigaretter, mentolsmag osv. Men i dag ved alle, at det er dødsensfarligt at ryge – filter eller ej. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix

Tobaksindustrien har altid været ekspert i at udvide og holde på kundekredsen. Det er det, tobakken – nikotinen – kan: skabe afhængighed og sikre faste kunder i butikken.

I gamle dage svarede tobaksindustrien på udbredelse om helbredsrisiko ved rygning med introduktion af filteret, light-cigaretter, mentolsmag osv. Men i dag ved alle, at det er dødsensfarligt at ryge – filter eller ej.

Det har betydet nytænkning i produktudviklingen. I dag kan man derfor både inhalere opvarmet tobak og e-cigaret-damp, og man kan tygge og suge nikotin gennem tyggetobak og snus. Alt sammen midler til nikotintilførsel og -afhængighed.
Når en truet milliardindustri påstår at kunne tilbyde forbrugerne et sundere alternativ til cigaretterne – såkaldt harm reduction – skal alle alarmknapper lyse og få os til at reagere på den afledningsmanøvre, det er.

Produkterne ligner to ting: 1) et sundere alternativ, som vil begrænse røgens skadelige virkning på både den enkelte rygers og hele befolkningens helbred, og 2) et frit valg. Men i virkeligheden er de blot med til at sikre, at salget af cigaretter kan fortsætte uden stramninger, for nu kan rygeren selv vælge.

Allerede nu lobbyer tobaksindustrien heftigt i de politiske cirkler for – »i sundhedens navn« – at få lov til at markedsføre deres nye produkter. F.eks. har Philip Morris allerede promoveret sit produkt IQOS for Folketingets Sundhedsudvalg som en løsning på tobaksepidemien.

Vi ved, at nogle politikere vil hjælpe industrien med at tale harm reduction op som et frit, voksent valg mellem mange produkter. Men hvor er de, som gennemskuer, at industriens dagsorden i virkeligheden er at vinde tid og udvide markedet?

Det er nu, kampen står om det nye begreb harm reduction – bid mærke i det.

Morten Ørsted-Rasmussen er forebyggelseschef i Hjerteforeningen og Charlotta Holm Pisinger er professor
ved Københavns Universitet og Hjerteforeningen