Godt spillet, SAS

De overvældende negative reaktioner på kampagnen, den følgende nedtagning, de mange protest-reuploads, tusindvis af delinger, de kommende dages artikler, nyhedsindslag og SoMe-opslag/debatterer helt efter reklamebureauets og SAS’ playbook, mener Jesper W. Rasmussen. Mads Claus Rasmussen

SAS er havnet i en middelsvær gang PR-turbulens. Udgangspunktet i deres nye reklamefilm er jo godt nok - kulturer låner fra og inspirerer hinanden - eller approprierer, som det (desværre) negativt hedder i moderne woke-terminologi.

Problemet er tonen i kampagnen, der netop antager en anklagende, hånende, woke-scolding og Jantelovsagtig klang. Vi skal ikke tro, at vi er noget. Vi er (ifølge reklamen) udelukkende nogle appropriative, ariskblonde typer med nazifletninger, som selv intet originalt har bidraget med - andet end melet sovs, grimme tatoveringer på ølmaver, anæmisk blege, hoodie-klædte børn – og vandfald af selvgodhed.
Når det så er sagt, så er de overvældende negative reaktioner på kampagnen, den følgende nedtagning, de mange protest-reuploads, tusindvis af delinger, de kommende dages artikler, nyhedsindslag og SoMe-opslag/debatter (som dette) jo heeeelt efter reklamebureauets og SAS’ playbook.