Et kæmpe forsøg, hvor konfirmationsforberedelse har fungeret som erstatning for understøttende undervisning i 7. og 8. klasse på 67 af landets folkeskoler, er netop afsluttet. Undervisningsministeriet har fået Epinion til at evaluere forsøget og konklusionerne er klare: Eleverne bliver hverken fagligt dygtigere eller mere dannede.
Det var ellers målet med forsøget, der blev igangsat i 2015, at man skal klarlægge, i hvilket omfang konfirmationsforberedelsen har en gavnlig effekt på netop det. Eleverne bliver hverken bedre til dansk eller historie og der er, direkte citeret fra rapporten: ikke forskel på elevernes indblik i kristendommen, overvejelser om store spørgsmål i livet (f.eks. kærlighed, død og tro) eller indblik i egen tid, samfund og kulturer afhængigt af rammeforsøget. Eleverne blev faktisk mindre dygtige eller der var ikke nogen effekt overhovedet.
Nu skulle man tro, at det var enden på den historie, men nej - regeringen vil gøre forsøget med forkyndelse i stedet for undervisning permanent. Det er en skandale i et land, hvor vi ellers gør en dyd ud af at holde skole for sig og religion for sig.
De dårlige resultater nævnes ikke med et ord i den overstrømmende omtale af evalueringsrapporten på Undervisningsministeriets hjemmeside. Heller ikke, at evaluering konstaterer, at elever, der har deltaget i forsøget - mærkeligt nok, men målbart – er blevet lidt dårligere til matematik.
Undervisningsministeren mener ikke, at der er tale om forkyndelse i skoletiden. Men når man erstatter pædagogisk understøttende undervisning med forberedelse i kirken ved en præst, hvad er det så? Konfirmationsforberedelse er en del af folkekirkens dåbsoplæring og derfor vel pr. definition forkyndende. Lad os holde fast i, at i skoletiden går man i skole og så overlade eventuel religionsdyrkelse til fritiden.
Forperson Lone Ree Milkær og talsperson Thorkild Svendsen, Humanistisk Samfund