Den danske stat skal ikke tjene på krigen – på bekostning af virksomhederne

Den almindelige dansker er ikke alene. Det er nemlig også blevet dyrere at drive virksomhed, skriver Jannock Nytoft. Signe Goldmann

Alle mærker det. Det er blevet dyrere at være dansker. Alt fra energiregningerne til transportudgifter samt råvarer og el har fået et gevaldigt nøk op i årets første måneder.

Den almindelige dansker er ikke alene. Det er nemlig også blevet dyrere at drive virksomhed. Lige nu er fokus i medierne blandt andet på gaspriserne, men store prishop findes på næsten alle andre udgiftsposter hos forretningerne i turisme- og oplevelseserhvervet. Det presser branchen, som ellers håbede på at lægge den økonomiske usikkerhed bag sig sammen med coronaen.

Vi kan ikke få den enorme usikkerhed til at forsvinde, men politisk kan man mindske dens betydning for virksomhedernes forretningsdrift, der lige nu er præget af mange ubesvarede spørgsmål.

Ligesom det er umuligt at køre bil med bind for øjnene, kan man heller ikke drive virksomhed uden at have en idé om, hvad der venter. Politisk er man nødt til at se på, hvordan man kan bidrage til løsningen på denne udfordring. Det kan blandt andet ske ved at suspendere nogle af de afgifter og skatter, som fordyrer produkterne og services her i landet.

Jannick Nytoft, adm. direktør i HORESTA Pressefoto

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugspriserne i februar er vokset med 4,8 procent i forhold til året før, og det svarer til, at en gennemsnitlig dansk familie skal have 19.200 kroner mere op af lommen om året, har Sydbank udregnet. Eksperterne advarer om, at toppen ikke er nået endnu.

Når danskernes rådighedsbeløb bliver mindre, fordi husstandens regninger bliver større, og virksomhederne samtidig står med ekstraudgifter, som direkte trækker tråde til krigen i Ukraine, er regeringen nødt til at vise handlekraft. Staten skal i hvert fald ikke tjene på krigen på bekostning af økonomisk pressede virksomheder.

Turisme- og oplevelseserhvervet navigerer lige nu i en uforudsigelighed ligesom mange andre brancher, hvor det er umuligt at budgettere, fordi priserne på varer og energi pludselig kan være steget meget på blot én uge. Budgettering er nødvendigt for at drive en sund forretning, for uden denne økonomiske planlægning af driften ved du ikke, om der penge til kokkens løn, eller om lyset pludselig går i hele bygningen, fordi der ikke var økonomi til at betale elregningen. Jannick Nytoft, administrerende direktør i HORESTA