En af de mange glæder ved at cykle er, at du bevæger dig rundt i den forholdsvis friske luft. Det gælder dog ikke, hvis du kører bagefter en benzinknallert på cykelstien. 

Mange cyklister – især i byerne – kender til at indånde udstødningen fra en forankørende knallert; det er ikke en fornøjelse. 

En knallert med fossilt brændstof forurener omkring seks gange så meget som en almindelig bil ved bykørsel, og de tohjulede minimotorcykler lugter og larmer og forpester luften på cykelstien.

I medier i København og Frederiksberg, blandt andet i Berlingske, kører der for tiden en debat om, hvorvidt fossile knallerter kan forbydes på nogle af cykelstierne. 

Og borgmestrene i København og Frederiksberg samt miljøminister Magnus Heunicke udtaler, at de overvejer spørgsmålet. Det synes vi i Cyklistforbundet lyder godt. 

Spørgsmålet er måske endda, om benzinknallerter hører hjemme i centrum af vores byer i 2023? Cykel med hjælpemotor kaldte man oprindeligt knallerten. I dag findes der moderne cykler med hjælpemotorer som ikke lugter og larmer, nemlig elcykler. 

Gamle dieselbiler må ikke længere køre ind i byerne, men stinkende knallerter må stadig gerne køre på cykelstierne. Er det rimeligt?

I Cyklistforbundet ønsker vi, at reglerne for køretøjer på cykelstien bliver set efter i sømmene. Cykler, ladcykler, el-ladcykler, elektriske løbehjul, minicrossere, segways og speed pedelecs er bare nogle af de mange køretøjer, der skal leve sammen på de forholdsvis smalle stier. 

Og altså de stinkende knallerter. Vi mener, der er behov for en revision af færdselsloven, så vi fremmer grønne køretøjer og trivsel på cykelstierne. Og vi opfordrer bykommunerne til at udnytte de muligheder, der allerede nu er for at forbyde knallerter på nogle af cykelstierne.

Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet

Middelalderlig indstilling

Medhat Khattab, muslimsk læge, vil have kongebrevene tilbage, så muslimske piger kan overholde religionens påbud om ikke at have sex før ægteskabet og derfor i en ung alder skal have ret til at blive gift med en i mange tilfælde langt ældre mand – sandsynligvis i mange tilfælde imod deres vilje.

Måske det ville være mere rimeligt at islam forlod middelalderen og kom ind i den moderne tidsalder? Og måske det ville være mere passende at muslimske forældre ligeledes kom in i moderne tid og glemte deres forældede æresbegreber og lod deres døtre leve deres egne liv uden utidig overvågning og påbud?

Niels B. Larsen, Randers

Skat og folkepension

Hvad med at gøre folkepensionen skattefri. Tænker man aldrig på os pensionister, der ligger på vippen til ældrechecken?

Tove Bindholt, Albertslund

Hvor er lige min selvbestemmelse?

Mette Frederiksen opfordrer til samtale og udforskning af egen bestemmelse ved aktiv dødshjælp, hvilket er rigtig godt, for hvorfor må vi egentlig ikke selv bestemme?

Vi bestemmer selv uddannelse, bil og partner, vi takker selv ja til organdonation og vi bestemmer selv at stoppe livsforlængende behandling. Hvorfor bestemmer vi ikke selv afslutningen på livet? 

Måske svaret er, at samfundet vurderer livet højere end noget andet. Selve livet, bare det at leve og trække vejret, vurderes vigtigere end at afslutte et ulideligt liv med ubærlig lidelse efter eget ønske. 

Hvorfor forholder det sig sådan? Hvorfor skal man leve et liv, man ikke selv mener er værdifuldt? Er det for den ubærligt lidendes skyld eller deres pårørende eller sundhedspersonalet? 

Hvis den ubærligt lidende selv ønsker aktiv dødshjælp, fordi vedkommendes livsværdi er svundet hen til ingenting – og livet kun leves og ikke opleves (andet end i måske smerter) – er det næppe for andres skyld end den lidende selv. Så hvem opretholder vi livet for?

I bund og grund, er det vel et spørgsmål om selvbestemmelse, egen opfattelse af livsværdi og egen erkendelse af hvornår sidste punkt i livet – døden – bedst og smukkest føres ud i livet.

Linnea Lund, Landsforeningen Ret til at dø

Omvendt argument

Det er sjældent, man bliver gedigent forundret over et udsagn fremført i debatten om kvinders rettigheder; men forslaget fra Medhat Khattab, om at løse problemet med at få styr på de unge muslimske kvinders seksualitet ved at sikre dem ind i ægteskabet i ung alder ved kongebrev, fik mig alligevel til at tabe kæben. Sjældent oplever man en så gennemført omvendt argumentation.

Hatten af for Medhat. Hvis vi ikke før forstod, hvorfor kongebrevet ikke bør genindføres, så forstår vi det da nu.

Katrine Søe, Ringe

Få borgerlige råd fra Tom Jensen

I nyhedsbrevet »Borgerlingske« giver ansv. chefredaktør Tom Jensen hver uge sit bud på, hvad borgerlige danskere med fordel kan interessere sig for lige nu.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske sender mig nyhedsbreve. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Berlingske Medias nyhedsbreve kan indeholde invitationer til arrangementer, tilbud på abonnementer og annoncer fra tredjeparter. Dine oplysninger kan blive delt med tredjepart. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter, og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke.