Butiksansatte efterlyser bedre beskyttelse: Vi har alle oplevet at blive kaldt alt fra »idiot« til at blive truet med øretæver

Vi butiksansatte bliver mødt med alt fra skældsord til trusler og decideret vold. Det sætter vores arbejdsmiljø under et voldsomt pres og skriger på handling.

Kunden har altid ret, lærer man som butiksanssat. Men det kan være svært at bevare arbejdsglæden og det mentale overskud, når man på daglig basis må lægge krop til de værste fornærmelser og sågar trusler, skriver Ella Maagaard, Teis Bo Rasmussen og Helle Kaas Mortensen. Thomas Lekfeldt

Du er ikke langt inde i din oplæring som butiksansat, før du præsenteres for den slidte parole »kunden har altid ret«. Det en del af butiksfagets dna, og det følger med jobbet på linje med at smile på kommando.

Men selvom vi gerne vil efterleve vores fags gyldne regel, så tærer det på os, når vi gang på gang bliver mødt med en helt urimelig opførsel fra de kunder, som vi prøver at hjælpe.