Svend Sømod har lavet en cocktailprinter: »Bogstaveligt talt spytter den noget ud, der ryger ind i din krop«

I år har ART WEEK, der spreder sig ud over København med artist talks, performances og artwalks, sit center i Nikolaj Kunsthal. Her står blandt andet en cocktailprinter, som var Svend Sømods afgangsværk fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i foråret. Nu er den et samlingspunkt for drinks, musik, fest og kunst.

Kunstneren Svend Sømod udstiller i Nikolaj Kunsthal i anledning af ART WEEK. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens Svend Sømod gik på Kunstakademiet, trængte han til at funke kunstscenen, som han synes kan være alt for kedelig og desillusionerende, op. Det er hans cocktailprinter et bud på.

»Jeg prøvede hele tiden at lære den dér kunst at kende og finde ud af, hvad jeg ikke forstod. Jeg gik rundt i gallerier og på museer i København og tænkte, at der måtte være noget større. Måske var grunden, at den kunst, jeg så, ikke var vild nok, fordi København er en lille by,« siger Svend Sømod, der er ved at installere sin cocktailprinter i et Gesamtkunstwerk, som han og den islandske musiker Sexy Lazer kalder for »En multisensorisk cocktail lounge«.

Loungen indeholder en maskine i et barskab, hvor man vælger sin drink på et display, og så plører der per automatik cocktails, man aldrig har smagt før, ned i glasset. De bliver genereret på ny, hver gang man trykker på displayet, og er baseret på en lang række algoritmer. I installationen er også et lysshow, som er styret af den musik, som Svend Sømod og Sexy Lazer har mikset, samt en række sækkepuder, hvis form er arkimediske – det vil sige nogle tilpassede former, som filosoffen Arkimedes har skabt ud af Platons former.

»Nå, men så tog jeg til New York og syntes heller ikke, det var særlig fedt, og bagefter til Documenta (kunstudstilling i Kassel i Tyskland, red.), hvor der heller ikke var noget at komme efter, og siden så jeg en video fra Venedig Biennalen, som jeg syntes var super lam«.

Er der slet ikke nogen kunst, der kan bevæge dig?

»Det er fandeme sjældent. Så er det sådan noget 1500-tals kunst. Jeg gik jo bare rundt på Documenta, hvor der var 100 mennesker proppet ind i hvert rum. Og så stod der måske en montre, hvor en performance, der var opført for 60 år siden, var dokumenteret på skrift. Hver gang, jeg gik rundt om et hjørne, håbede jeg på, at der bare var et eller andet, der var fedt, eller en cocktailbar, hvor jeg kunne være i mig selv. Det kan godt være, at den dér performance i 1960erne var helt vild god, men det dér papir var ikke nice at læse. I musik skal det være fedt, men i kunst behøver det ikke være fedt.«

Svend Sømod har trængt til at »funke« kunstscenen, som han synes kan være alt for kedelig og desillusionerende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Den perfekte cocktailbar

Det var her, Svend Sømods idé om at lave den perfekte cocktailbar tog form. Han udformer den som sit bachelorværk på kunstakademiet og installerer den i sin stue. Siden er cocktailprinteren kommet til. Den bygger på nogle opskrifter, han var begyndt at fifle med i 13 års-alderen.

»Jeg gik på biblioteket og lånte opskriftsbøger, men ville jo lave mine egne opskrifter. De blev udregnet på papir, og senere fandt jeg ud af, at man kunne programmere dem og tænkte: 'Wow, det her kan stikke helt af!'. Så for to år siden tog jeg til Spanien og lærte at programmere.«

Nu har han en fuldfed færdig cocktailprinter, hvor drinks med både gin, likør, rom, scotch, sherry og absint kan manifestere sig – lige durk ned i et glas.

Man kan godt undre sig over, hvad der får en 13-årig dreng til at sidde og nørde med opskrifter til drinks, han ikke en gang drak. Det handler om hans excentriske far, Jørgen Sømod, som i 1980erne havde den legendariske absint-bar, Tannhäuser Bar, hvor man kunne komme ind og smage besynderlige cocktails og få sig nogle nærmest performative oplevelser. Bestilte man for eksempel en »Ugly Bugly«, fik man et romerlys mellem ballerne, der blev antændt til tonerne af »Gladiatorernes Indtogsmarch«, og tre rap i rumpen med en ridepisk.

»Min far var alkoholiker, og da han stoppede med at drikke, åbnede han Tannhäuser. Jeg blev først til, fire år efter han lukkede den, og på min opfordring oplærte han mig i drinks, så vi havde noget at snakke om. Der var jo en hel masse ting at vide om glas og spiritustyper.«

Svend Sømods cocktailprinter står under ART WEEK i Nikolaj Kunsthal. Hvis du overfører 80 kroner til et Svend Sømods mobilnummer, kan du være heldig at få en drink, du aldrig har smagt før – og være en del af hans Gesamtkunstwerk.  Fold sammen
Læs mere
Foto: David Stjernholm.

Sanseeksperimenter og uforståelig kunstsnak

Hvad er dét, der gør din cocktailprinter til et mere spændende kunstværk end så meget andet?

»Bogstaveligt talt spytter den noget ud, der ryger ind i din krop. Så man må sige, at det interagerer med din krop. Du bliver jo direkte fuld af det. Jeg læser om og eksperimenterer enormt meget med sanser, både med lyd og lys og drinks.«

Hvad kommer du frem til?

»Jeg studerer forholdet mellem den ydre og indre virkelighed, og meget af mit arbejde har med 'The hard problem of consciousness' at gøre, som spørger om, hvordan immateriel bevidsthed kan opstå fra en fysisk krop.«

Er det ikke også et ret abstrakt og højpandet emne?

»Jo, det kan man godt sige, men så videregiver jeg resultatet på en ret lækker måde, som folk godt kan være i. Jeg vil gerne arbejde med vores subjekt, det allerinderste i os, og det er svært at have med at gøre, fordi du ikke bare kan måle og veje vores bevidsthed. Her er sanserne det tætteste, man kan komme.«

Jeg ved, at du også arbejder med grafiske værker, så du udelukker ikke de klassiske kunstformer?

»Nej, nej. Jeg var vildt passioneret, inden jeg startede på Kunstakademiet, og megadesillusioneret derinde, men nu er jeg full on klar på det igen.«

Hvad gjorde kunstakademiet ved dig?

»Der foregik meget kunstsnak, og når folk slår over og snakker på en meget specifik måde og bruger svære ord, så forstår jeg ikke rigtigt, hvad det går ud på. Folk snakker om kunst på en anden måde end alle mulige andre ting.«

Vil du gerne have dine egne værker op at hænge på et galleri?

»Ja, og det er de også ind imellem. Men hør, jeg kommer jo i kunstverdenen, når der er ferniseringer, for det er sjovt og livligt – og så ser jeg selvfølgelig på den kunst, der er der.«

Du kan besøge Svend Sømod og Sexy Lazers multisensorisk cocktail lounge i Nikolaj Kunsthal fra 30. september til 3. oktober. Art Week kører frem til 3. oktober.