Ondskaben står altid på lur

Ondskaben står altid på lur i David Lynchs mærkværdige iscenesættelser for pludselig at hugge til – inde i de sorte huller et sted. I Nikolaj Kunsthal er de øverste etager ryddet for fem fotoserier af iscenesættelsens mester, der med garanti vil gå ind og kratte i din overflade, hvis du ellers tør lukke op for sluserne.

Lynchs film og kunst læner sig tæt op ad hinanden. Det er vanskeligt at sige, hvor den ene idé begynder og den anden tager over. Han låner, mimer og viderefører formsprog, objekter, iscenesættelser og narrativer – alt sammen med en mere eller mindre hæslig og stærk erotisk æstetik.

Tykke komiske kvinder løber gennem flere værker, draperede gardiner, scener, forstadsparceller, rå udørkner, deforme og dobbelteksponerede kroppe, tomme munde og sorte øjenhuler, som røg og gevækster snor sig ind og ud af, for blot at nævne et lille udsnit af alt det, du kan opleve i Nikolaj Kunsthal frem til den 16. januar.

Uddrag af anmeldelsen:

»Jeg gyser ved tanken om, hvad det er for liv, der leves inde bag gardisette-gardinerne, fniser over de absurd grimme snemænd, som sikkert er klasket sammen af børn, der har forsøgt at skabe søde snemænd, og går videre til »Distorted Nudes«, som er de af Lynchs fotos, der er mest 1:1 grufulde.

Og dog. »Hvis dit øje forarger dig, så riv det ud og kast det fra dig«, står der i Bibelen. Det kan man ikke rigtig her. Man bliver nødt til at gå tættere på og finde ud af, hvad, der er på færde.«

Læs hele anmeldelsen her.