Museum beder gæster om et bidrag, så man kan købe svimlende dyrt maleri af kvindelig dansk kunstner

Fuglsang Kunstmuseum vil gerne udbygge sin samling med et hovedværk af Agnes Slott-Møller. Men det er dyrt. Ejerne vil have 2,7 millioner kroner for »Jomfru Blidelil«, og så mange penge har museet ikke. Derfor beder man nu gæsterne om at give et bidrag.

Det er dette værk af Agnes Slott-Møller, »Jomfru Blidelil« (1899), som Fuglsang Kunstmuseum nu håber at kunne få råd til. Prisen er 2,7 millioner kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Hunov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fuglsang Kunstmuseum på Lolland går nu utraditionelle veje for at kunne købe et hundedyrt maleri, som museet drømmer om at kunne indlemme i sin samling.

Museet beder sine gæster om et bidrag kontant i en indsamlingsbøsse eller via Mobilepay, så man kan få råd til billedet. Crowdfunding hedder denne form for indsamling på moderne dansk.

Det drejer sig om et oliemaleri med titlen »Jomfru Blidelil« af den danske kunstner Agnes Slott-Møller, som museet i øjeblikket udstiller og har lånt af ejeren.

Billedet var en del af den danske kunstsamler John Hunovs (1936-2017) imponerende samling, og det er hans arvinger, der nu har udlånt billedet, som skal koste 2,7 millioner kroner.

Direktør på Fuglsang Kunstmuseum, Anna Schram Vejlby, blev opmærksom på billedet, da hun i et helt andet ærinde besøgte John Hunovs samling sammen med hans to børn. Her så hun over klaveret i hjemmet »Jomfru Blidelil«, som arvingerne nu efter en grundig dialog har udlånt til museet.

»Det er et lysende værk, og hvis det med vores gæsters og følgeres hjælp lykkes at erhverve det, vil et hovedværk i dansk kunst komme ud af et privat hjem og blive tilgængeligt for os allesammen. Ved at støtte sagen får man mulighed for at »eje« en lille bid af et fantastisk og væsentligt maleri, som mange generationer frem kan få glæde af,« siger Anna Schram Vejlby.

Museet ejer ikke andre billeder af Agnes Slott-Møller.

»Vores samling er en lille universal samling over dansk kunst, og der mangler vi mange af de kvindelige kunstnere. Dem har der ikke været tradition for at indkøbe – det gælder jo mange danske museer. Her har vi et hovedværk, og hvis det lykkedes os at erhverve det, vil det udfylde et stort hul i samlingen. Vi har længe ledt efter et værk af Agnes Slott-Møller,« siger Anna Schram Vejby.

Crowdfundingen og udlånet af maleriet løber frem til sommeren 2023.

Udover bidrag fra museets gæster vil museet søge fonde om hjælp til at erhverve værket, men museet vurderer, at det er så dyrt, at begge finansieringskilder skal i brug, hvis det skal lykkes.

»Jomfru Blidelil« er inspireret af en middelaldervise og viser en blå/hvidklædt kvinde med fuglevinger, der i svimlende højde flyver over det åbne grønblå hav.

Et værk af national betydning

Billedet er et hovedværk i dansk kunsthistorie og har ifølge Kulturværdiudvalget, som varetager dansk kulturarv, »enestående national betydning«. Udvalget, hedder det i en pressemeddelelse fra museet, »placerer det i en liga af kulturværdigenstande, der ikke må forlade landet.«

Agnes Slott-Møller (1862-1937) var en stærk kvinde og en fremtrædende kunstner.

Hun debuterede i 1885 på Charlottenborgs Forårsudstilling 23 år gammel og var 1891-1900 tilknyttet Den Frie Udstilling, og ligesom vennen Georg Brandes og ægtefællen Harald Slott-Møller, der var maler og keramiker, deltog hun i den offentlige debat med markante meninger.

Agnes Slott-Møller var som kunstner inspireret af dansk historie og middelalderkunst, og hun har blandt andet lavet udsmykningsarbejder på Københavns Rådhus.

Hvis det lykkes Fuglsang Kunstmuseum at erhverve »Jomfru Blidelil«, vil det være det dyreste værk, museet nogensinde har købt.

Portræt vakte forargelse

Fuglsang har i sin samling et meget smukt og stort (104 x 191 cm) portræt af Agnes Slott-Møller malet af Harald Slott-Møller. Han malede værket, der har titlen »Agnes Rambusch«, da de endnu ikke var gift. Billedet, der viser en stærk, smuk og selvsikker kvinder, er malet i 1887 og vakte dengang stor forargelse, skriver museet på sin hjemmeside.

»Han (Harald Slott-Møller, red.) tør vise noget råstyrke hos en kvinde. Det er ikke yndigt og husmoragtigt, som normerne foreskrev dengang,« skriver kunsthistorikeren Guri Skygge Andersen.